Cykeln när Maria själv får välja

Maria Ågren har bara varit generaldirektör för Transportstyrelsen i någon månad när vi träffas för intervjun. Oprövad och osäker? Nja, knappast. Som ämbetsman är i själva verket Maria Ågren rutinerad som få.

Nyanser av grönt. Men, nej, Maria Ågren är knappast grön i rollen som generaldirektör. Trots att hon är ny på Transportstyrelsen.

Nyanser av grönt. Men, nej, Maria Ågren är knappast grön i rollen som generaldirektör. Trots att hon är ny på Transportstyrelsen.

Foto: Magnus Andersson

Norrköping2015-05-05 20:32

Statens geotekniska institut, SMHI, Naturvårdsverket och nu Transportstyrelsen. Maria Ågrens yrkeskarriär har till stor del påmint om ett enda långt stafettlopp mellan de statliga chefspositionerna. Nu har hon, som sagt, just inlett sina sex år på Transportstyrelsen och trots att arbetsdagen roterar kring motordrivna fordon av alla de slag, tar hon helst cykeln till kontoret.

Varför just Transportstyrelsen?

– Jag har varit GD för ett antal olika myndigheter och när mitt förra kontrakt, med Naturvårdsverket, gick ut började jag fundera lite på framtiden. Transportstyrelsen lät bra. Jag har ju jobbat med transportfrågor lite perifert tidigare. Det är en viktig del i den hållbara samhällsutvecklingen.

Vilka frågor brinner du för?

– Just att jacka samman de olika transportslagen, både på landet och i städerna, till en helhet och koppla den till en hållbar samhällsutveckling.

Tjusningen med uppdraget?

– Utöver det jag nämnde på förra frågan är det att få jobba i politiska sammanhang. Som att översätta den politiska lagstiftningen till att fungera i konkreta vardagssammanhang.

Vilken är den vanligaste felaktiga uppfattningen om Transportstyrelsen?

– Jag vill inte kalla det för en felaktig uppfattning, men många har nog en ganska begränsad bild av vårt uppdrag. Det är, för många, så förknippat till körkortsfrågor och broavgifter. Det är mycket mera än så. Samtidigt kan jag bara se till mig själv. Vad visste jag innan jag började här?

Den största utmaningen inför framtiden?

– Att skapa ett regelverk för de fyra transportslagen som är anpassat för vad som kommer att hända i framtiden och för den marknadssituation som kommer att gälla. Regelverket måste hänga med när vi får flera internationella företag på den svenska arenan. Samma sak gäller för det omvända, när flera svenska företag internationaliseras. En annan utmaning är att vi hela tiden är servicemedvetna och tillgängliga. Både för privatpersoner och för företag. Jag vill också att vi tar vara på den tekniska utvecklingen, att vi hänger med inom exempelvis digitaliseringen.

Den viktigaste frågan just nu?

– Teknikutvecklingen på fordonsområdet känns som en åtminstone halvkortsiktig sak. Hur kommer, till exempel, självkörande fordon att påverka föraren? Och trafikbilden i stort? Fordonen finns redan även om vi givetvis inte kommer att se dem på gatan redan i morgon. Men det är en stor och spännande fråga med stor potential. Hur långt kommer vi att välja att gå med självkörande fordon?

Vad innebär ordet "transport" för dig?

– Att förflytta sig, eller gods, från en plats till en annan med hjälp av det mest lämpliga transportmedlet.

Bra och dåligt med huvudkontoret i Norrköping?

– För Norrköpings del är det bra att vi finns här. För vår del är också Norrköping smidigt. Det är lätt med transporterna till och från Norrköping. Annars blir vi allt mindre platsberoende. Med den nya tekniken, typ videomöten, spelar det mindre roll var man befinner sig.

Vilka personliga egenskaper är bra att ha som GD?

– Målmedvetenhet är bra. Plus en känsla för vart vi är på väg med verket. Jag vill ha helikopterperspektivet och inte gå in och peta i detaljer. Vi är en organisation med såpass bra kompetens att min roll snarare är att bygga förutsättningar för att den kompetensen tas till vara på bästa sätt.

Vart är ni på väg då?

– Jag har inte formulerat det riktigt ännu men har lovat att återkomma under våren. Just nu håller jag på att skapa mig en bild över var vi befinner oss och hur långt vi har kommit på resan.

Bra och dåligt med statliga myndigheter?

– Det är bra. I andra länder är det vanligare med större departement. Våra myndigheter har mer specifika uppdrag som vi kan genomföra själva. Samtidigt är det lättare för oss att samverka mellan myndigheterna. Vi slipper göra samma saker på olika håll och kan dela varandras kompetens. Nästa vecka ska jag exempelvis på ett möte med Naturvårdsverket om hur vi gemensamt kan bidra för att nå de miljökvalitetsmål vi har i Sverige.

Hur har din första, korta, tid här varit?

– Oerhört spännande. Jag har ägnat den första månaden åt att besöka våra kontor och har gjort massor med intervjuer med anställda för att försöka ta reda på var vi befinner oss. Det har varit både lärorikt och spännande.

Ditt eget favorittransportmedel?

– Det får bli cykel och kajak. Cykel för att det är praktiskt och kajak som en hobbyverksamhet.

Maria Ågren

Ålder: 52 år.

Född: Gällivare.

Bor: Norrköping.

Började: 1 mars 2015. Kom närmast från Naturvårdsverket.

Inkomst: 110 000 kronor i månaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om