Dålig kunskap om zebralagen
Kunskapen om reglerna vid övergångsställen är på tok får dålig. Många fotgängare kliver bara rakt ut i gatan.
Övergångsstället är inte alls så säkert som de flesta tror, varnar trafikläraren Cecilia Gewerths. En undersökning som hon gjort visar att många vet för lite om vilka regler som gäller.
Foto: Fotograf saknas!
- Men många glömmer att fotgängarna också har skyldigheter. De kan inte bara gå rakt ut. De ska ta ögonkontakt med bilisten och inte kliva ut så sent att det stör trafiken, säger Cecilia Gewerths som intervjuat flera hundra Norrköpingsbor om deras kunskaper.
Duktiga barn
Hon menar att den stora kampanj som genomfördes vid lagändringen - "Zkona Zebrafolket" - glömde bort de gående och enbart riktades in mot bilisterna.
Det gör att de flesta känner till deras skyldigheter, men inte vet tillräckligt om ansvaret hos andra. Det är den viktigaste slutsatsen i undersökningen.
- Det märks också när vi studerat trafiken. Framför allt ungdomar och en del äldre kan gå rakt ut utan att se sig för. I några fall har de till och med vänt bort blicken innan de gått över övergångsstället.
I undersökningen ingår både förskolebarn, skolbarn (10-12 år) och vuxna. I Norrköping vet 80 procent av de tillfrågade vuxna vad zebralagen innebär för bilister och gående. 95 procent av skolbarnen känner till vilka regler som gäller vid ett övergångsställe, jämfört med 85 procent av dagisbarnen.
Det ser ut som om de vuxna vet mindre än skolbarnen, men samtidigt är frågorna i undersökningen olika formulerade. Det gör det svårt att direkt jämföra de olika åldersgrupperna.
Skillnader
- Vi har försökt komma åt om de vet hur de ska agera vid ett övergångsställe. Jag är förvånad över att de vuxna vet så lite, det är sämre än väntat. Däremot måste man vara nöjd med skolbarnens kunskaper, säger Cecilia Gewerths.
I undersökningen har hon och hennes kollega också studerat och jämfört ett antal övergångsställen i Norrköping och Göteborg. Medan kunskapen om reglerna verkar vara ungefär densamma, skiljer sig beteendet lite mellan de båda städerna.
- De gående var försiktigare och såg sig för mer i Norrköping. Omvänt var det vanligare att bilisterna stannade i Göteborg. Jag är förvånad över att skillnaden var så stor.
Vad beror det på?
- Kanske är det ett storstadsfenomen att de gående måste vara tuffare i en större stad. Men det kan också bero på att det var tyngre trafik i Norrköping. Man går inte gärna rakt ut om det kommer en massa tunga lastbilar.
En rapport från Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, visar att antalet olyckor vid övergångsställen faktiskt ökade efter lagändringen. Det gällde både lindrigt och allvarligt skadade 2001 och 2002. Den enda olyckstyp som hade minskat var dödsolyckorna.
- Det är svårt att veta orsaken, säger Hans Thulin på VTI. Det kan bero på att olyckorna verkligen blivit fler, till exempel när en bil stannar och sedan blir påkörd av bilen bakom. Men det kan också vara så att uppmärksamheten kring lagen gjort det vanligare att anmäla också lindriga olyckor.
- Dessutom var syftet med lagändringen i första hand att öka framkomligheten, inte att förbättra trafiksäkerheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!