Dåligt väder gynnar möbelhandeln
Vinnare i sommarförsäljningen är byggvaruhandeln och sporthandeln, medan bokhandlarnas försäljning under sommaren har sjunkit.
- Det kan bero på en branschglidning, att försäljningen av böcker allt mer sker på andra ställen än i bokhandlar, som på stormarknader eller internet. Men det skulle inte förvåna mig om det är en allmän trend det här med att vi vill ha det snyggt omkring oss och på semestern har vi mer tid till att pyssla, säger Fredrik Bergström, vd på HUI.
Sommarförsäljningen har generellt haft en stark utveckling efter lågkonjunkturen i början av 90-talet. I år väntas detaljhandeln öka försäljningen med 4,8 procent under sommarmånaderna.
- Det återspeglar två saker. Dels har den ekonomiska konjunkturen återhämtat sig, dels syns en allmän köpglädje hos folk. Det har helt klart satt sin prägel så sommarförsäljningen.
En typisk indikator på att vi är villiga att handla allt mer är, enligt Fredrik Bergström, att möbelhandeln ökat sin försäljning under våren. En soffa till exempel är ett stort inköp som kanske skulle kunna vänta ett år till. Handlar man nu är det ett tecken på att ekonomin är stabil.
Något som det spekuleras mycket i är vad vädret har för påverkan på försäljningen. Är det så att vi handlar mer när vädret är dåligt och stranden inte är så populär? Enligt HUI har vädret inte någon effekt på hur mycket vi handlar, däremot finns ett annat mönster när det gäller vad vi handlar. Branscher som gynnats av det dåliga vädret är förutom möbelhandeln också järn- och bygghandeln.
Går man ner på varunivå kan vädret vara avgörande för försäljningen.
- För en glassförsäljare kan det vara katastrof om det regnar en hel sommar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!