Bundet pris gör att Norrköping slipper elchocken

Bundet elpris gör att Norrköping har koll på sina elkostnader. "För oss är det ingen skillnad mot förra året", säger Gustav Flodén, enhetschef för el och spår på Norrköpings kommun.

Ett fast elpris gör att Norrköpings kommun är oberörda av de skenade elpriserna. "För oss är det ingen skillnad mot förra året", säger Gustav Flodén, enhetschef för spår och el, om kostnaden för exempelvis drivströmmen till spårvagnarna. Det samma gäller kostnaden för belysning.

Ett fast elpris gör att Norrköpings kommun är oberörda av de skenade elpriserna. "För oss är det ingen skillnad mot förra året", säger Gustav Flodén, enhetschef för spår och el, om kostnaden för exempelvis drivströmmen till spårvagnarna. Det samma gäller kostnaden för belysning.

Foto: Fredrik Rosander

Norrköping2022-01-25 10:00

Det är inte bara villaägare och hyresgäster som har fått obehagliga överraskningar av den senaste tidens skenande elpriser. För en del kommuner har det inneburit kraftigt ökade kostnader. Göteborgs Spårvägar har till exempel drabbats av en 50-procentig ökning av bolagets elkostnader under hösten. Något som bland annat Expressen rapporterat om.

Norrköpings kommun har däremot varit mer förberedd. Här har man ett bundet elavtal.

– Norrköping har valt att binda sitt elpris mest för att få det mer förutsägbart. Så det har inte varit någon skillnad för oss, säger Gustav Flodén, enhetschef för el och spår på Norrköpings kommun.

Drivströmmen för spårvagnarna i Norrköping kostar årligen kommunen cirka sex miljoner kronor.

– Men vi får också tillbaka cirka 1,8 miljoner kronor i retroaktiv skatt eftersom vi bedriver kollektivtrafik. Så totalt kostar drivströmmen för spårvagnarna Norrköping cirka 4, 2 miljoner kronor per år, så det är väldigt fördelaktigt för kommunen, säger Gustav Flodén.

Drivströmmen till stadens spårvagnar kostar Norrköping cirka sex miljoner kronor per år, men kommunen får också tillbaka cirka 1,8 miljoner kronor i retroaktiv skatt för att man driver kollektivtrafik.
Drivströmmen till stadens spårvagnar kostar Norrköping cirka sex miljoner kronor per år, men kommunen får också tillbaka cirka 1,8 miljoner kronor i retroaktiv skatt för att man driver kollektivtrafik.

Göteborgs Spårvägar, som har en betydligt större spårvagnsflotta, hade en beräknad kostnad på 7,5 miljoner enbart för december, enligt Expressen. Göteborg har haft ett rörligt elpris.

Är du förvånad att de haft ett rörligt elpris?

– Nej, det är precis som med privata bostäder, antingen binder man eller så har man det rörligt. Det är ju jättekul att det blir överskott när det är lågt, men inte alls kul när det blir underskott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!