De är trötta på kritiken mot sina A-traktorer

"Det spelar ingen roll om man kör i 30 kilometer i timmen eller i 80. Man får skit hur man än gör", säger Jonathan Lindgren, 17 år. A-traktorer är hans största intresse och han tycker att debatten är ensidigt negativ.

Jonathan Lindgren, Hampus Fransson och Arvid Hellström tycker att debatten om A-traktorer är ensidig och vill lyfta fram det positiva.

Jonathan Lindgren, Hampus Fransson och Arvid Hellström tycker att debatten om A-traktorer är ensidig och vill lyfta fram det positiva.

Foto: Elin Holmer

Norrköping2021-05-29 07:00

Han och kompisarna Hampus Fransson, 18 år, och Arvid Hellström, 17 år, spenderar mycket tid med sina motorfordon, både på vägarna och i verkstan. I Jonathans ombyggda King Cab hänger inte mindre en 122 doftgranar i en prydlig rad från backspegeln och på passagerarplats finns en dryckeshållare klädd med svart lurvigt tyg.

– Den byggde jag igår, säger han.

Jonathan Lindgren har ett stort bilintresse och spenderar lika gärna tid med att meka som att köra.
Jonathan Lindgren har ett stort bilintresse och spenderar lika gärna tid med att meka som att köra.

Den senaste tidens debatt kring A-traktorer gör killarna irriterade, då de tycker att den är ensidig.

– Det enda som lyfts fram är att vi stör, att vi kör för fort. Eller för långsamt. Eller på fel vägar. Jag tror inte att jag har läst en enda positiv kommentar och det är fördjävligt, säger Jonathan.

På frågan om vad som är positivt med A-traktorer kommer svaren snabbt. Gemenskapen och friheten. 

De berättar att de brukar höras via sociala medier och bestämma var de ska ses. Sedan åker de dit, umgås, pratar och åker runt. Var de ses är lite olika. Ganska ofta blir det i Söderköping, då många kommer från olika platser som Vikbolandet, Valdemarsvik eller Norrköping.

– Då försöker man hitta ett ställe dit alla har ungefär lika långt att ta sig, säger Hampus Fransson.

Själv bor han på Vikbolandet och menar att det förutom gemenskapen är skönt med friheten som en A-traktor ger.

– Det går ju knappt att ta sig med buss någonstans och föräldrarna kan ju inte skjutsa hela tiden, säger han.

Jonathan Lindgren, Hampus Fransson och Arvid Hellström tycker att debatten om A-traktorer är ensidig och vill lyfta fram det positiva.
Jonathan Lindgren, Hampus Fransson och Arvid Hellström tycker att debatten om A-traktorer är ensidig och vill lyfta fram det positiva.

I somras ändrades regelverket för att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till A-traktorer. Då togs kravet att fordonets hastighet på lägsta växeln ska vara högst tio kilometer i timmen vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal bort.  Killarna menar detta har lett till att fler kör lagligt. 

Men visst händer de att både de och vännerna tänjer på gränserna. Ibland knölar de in sig på tok för många i samma fordon och alla tre har vid flera tillfällen kört fortare än tillåtet.

Tänker ni aldrig på att det kan vara farligt både för er och andra?

– Alltså, det är klart att jag kan fatta det. Men samtidigt är det ju inte så att jag blåser på inne i stan eller sladdar runt. Det handlar oftast om att köra lite snabbare på småvägarna för att komma fram och minska bränsleförbrukningen, säger Hampus.

Att färdas i 30 kilometer i timmen är nämligen inte heller helt ofarligt, menar de. Ganska ofta gör irriterade bilister okloka omkörningar och de har varit nära att smälla flera gånger. Det händer också att de som kör om pekar finger eller gör andra mindre trevliga gester.

– Det har till och med hänt att en irriterad bilist kastat en flaska, säger Arvid Hellström.

Ibland känner de att det inte spelar någon roll hur de gör, utan människor blir irriterade på dem oavsett. 

– Nu är hastigheten bestämd till 30 kilometer i timmen och vi har ju samma rättighet som andra att färdas på vägarna, säger Jonathan.

Arvid Hellströms A-traktor är utsmyckad med olika dekaler, ljusslingor och doftgranar.
Arvid Hellströms A-traktor är utsmyckad med olika dekaler, ljusslingor och doftgranar.

Transportstyrelsen ser just nu över regelverket för A-traktorer efter ett starkt tryck från såväl allmänhet som polis. De kommande reglerna kan bland annat komma att innebära att A-traktorerna får framföras fortare än i dag. Killarna ser gärna att reglerna uppdateras. De tycker att det vore bättre om hastigheten ökades till 45 kilometer i timmen och att reglerna kring säkerheten skärptes upp.

– Det borde vara bältestvång exempelvis och krav på bra däck och kanske ett speciellt körkort, säger Jonathan.

De tre vännerna berättar att de blivit stannade av polisen ett flertal gånger och tycker att ordningsmaktens attityd i vissa fall är överdrivet negativ.

– Det är ju en sak om de stannar en om man har gjort nåt, typ sladdat runt eller kört för fort. Men ofta blir man stoppad helt utan anledning, säger Jonathan.

Har ni åkt dit för nåt?

– Jag har fått en varning för att ha åkt med ett obesiktigat fordon, säger Hampus.

Jonathan Lindgren kan delvis förstå kritiken mot A-traktorer, men tycker att den är onödigt negativ.
Jonathan Lindgren kan delvis förstå kritiken mot A-traktorer, men tycker att den är onödigt negativ.

Den svåra olyckan som skedde på Vikbolandet i februari förra året, där en 17-årig pojke förlorade kontrollen över sin A-traktor och en 13-årig medpassagerare skadades svårt, har påverkat dem på flera sätt. De drabbade är deras vänner och de berättar att de absolut fick sig en tankeställare. De märker också att antalet ungdomar som samlas har blivit färre efter den händelsen.

– Det är klart att du tänker efter. Du vill ju knappast skada dig själv eller andra, säger Arvid och hans kompisar nickar instämmande.

Antalet A-traktorer ökar

När en bil byggs om till A-traktor ska den maximalt kunna uppnå en hastighet på 30 kilometer i timmen.

I somras ändrades regelverket för att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till A-traktorer. Efter det har cirka 7 800 A-traktorer registreringsbesiktigats. Nu finns totalt cirka 36 000.

Olycksstatistiken visar att 147 personer skadades i olyckor med A-traktorer förra året, vilket kan jämföras med 96 personer under 2019 och 73 personer 2018.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!