UngDrive är ett projekt som för nionde året har låtit unga entreprenörer testa sina egna affärsideér. Under sommaren har de olika företagen producerat film, sålt solglasögon, tillverkat smoothies och arrangerat fotbollsturneringar för att ta några exempel.
– Det har varit lärorikt men vi tjänade inte särskilt mycket pengar, konstaterar Tilda Bergfast som drev Fruktansvärt somrigt. Det var dyrare än vi hade trott med alla engångssaker, isboxar och annat vi behövde för att transportera våra smoothies till en park där vi skulle sälja dem.
För att komma igång med sitt företagande har gymnasieungdomarna fått ta del av coachning, inspirerande föreläsningar, workshops och säljträning. På avslutningskvällen berättade de för varandra om sina framgångar och motgångar och företagarna verkade överens om att de haft en både rolig och lärorik sommar.
– Det är alltid svårt att veta hur det ska gå när man får testa sina ideér på riktigt, sa Staffan Taylor, projektledare UngDrive. Ni har gjort ett fantastiskt arbete och säkert kommer flera av de här företagen att leva vidare och det är kul.
Det blev diplom och prisutdelning den sista kvällen och livet som entreprenör verkar ha gett mersmak för flera av UngDrive-deltagarna.
– Jo, jag vill nog ha eget företag i framtiden, säger Märta Perk. Jag planerar att plugga till jurist så det får väl bli en egen advokatbyrå.