Det är under de senaste tio åren som området mellan Kvillinge kyrka och Jursla växt fram. Idag bor här mestadels barnfamiljer, som köpte tomterna av kommunen för att bygga sina hus. Men det finns ett bekymmer, menar flera av de familjer vi pratat med. Vägen intill som förbinder området med Jursla, där bland annat skolan ligger, är enligt familjerna livsfarlig att vistas på.
– Vägen är väldigt smal och bilarna kör snabbt. Vi trodde länge att vi skulle få en gång- och cykelväg här, men sedan fick vi reda på att de planerna var nedlagda, säger Zanna Eriksson, som påbörjade sitt husbygge 2015.
– Våra barn är inte riktigt där än, att vi kan släppa iväg dem själva, men vägen är en stor huvudvärk inför framtiden, säger Rickard Jonsson.
– För som situationen är nu kommer vi aldrig kunna släppa iväg våra barn själva till skolan, varken på cykel eller till fots.
De boende anser att en kommun som släpper, säljer och exploaterar ett nytt område borde ta ett större helhetsansvar.
– De har ju sett till helhetsbilden från början, sedan har de bara skitit i att genomföra det, säger Johan Petersson, som också bor i området med sin familj.
Länge var Norrköpings kommun och Trafikverket, som äger vägen, överens om att här skulle byggas en gång- och cykelväg. Men avtalet bröts, av vem råder det delade meningar om.
– Det har varit många turer med det där, säger Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur på Norrköpings kommun, som tycker att det är beklagligt att någon gång- och cykelväg aldrig kom att byggas.
– När man började rita på hur den här cykelbanan skulle få plats så visade det sig att det skulle bli en för smal del av gatan kvar för biltrafik, så Trafikverket sade nej till att vi kunde bygga den på det sättet, säger han.
Trafikverket delar bilden av varför det aldrig byggdes någon.
– Det var en snållösning som föreslogs av kommunen, alltså att ta en del av befintlig väg. Det sade vi nej till eftersom det blev alldeles för lite kvar av vägutrymmet, säger Peter Linnskog, samhällsplanerare på Trafikverket.
Han förklarar att en gång- och cykelväg skulle kunna byggas här, men att den i så fall skulle behöva vara avskild från befintlig väg. Avtalet de ingick hade enligt Trafikverket tydliga krav.
– Det är en dyrare lösning förstås och det är nog det som gjorde att det föll.
För att öka trafiksäkerheten för gående och cyklister byggde kommunen så kallade chikaner, två tätt på varandra följande kurvor som tvingar ned hastigheten.
– Det togs sedan bort av Trafikverket, som inte accepterade den typen av åtgärder på sin väg, säger Johan Smedner.
2015 tog det politiska samverkansrådet i Norrköpings kommun ställning i frågan och meddelade Trafikverket att trafiksäkerheten är deras ansvar. Att bygga ut och sköta om en gång- och cykelväg vilar på dem.
Trafikverket, å sin sida, menar att ansvaret inte ligger hos dem.
– Det finns ingenting som säger eller reglerar att Trafikverket är skyldig att bygga gång- och cykelvägar efter alla vägar vi är väghållare på. Det är ungefär så man kan tolka det, jag har svårt att se att det stämmer överhuvudtaget, säger Peter Linnskog.
Varför plockade ni bort kommunens åtgärder?
– Av flera skäl, skulle jag tro. Ett av våra uppdrag är att se till att det finns en vettig framkomlighet på vägen för alla som använder den, inte bara de som bor där. Det är en inbyggd konflikt mellan trafiksäkerhet och framkomlighet.
Men ett par åtgärder har gjorts. Kommunen har dels sänkt hastigheten till 40 och dels satt upp belysning längs vägen, berättar Johan Smedner.
– Man har kört ärendet i botten. Vi har gjort vad vi kan för att åstadkomma en bättre trafiksäkerhet längs den statliga vägen tillsammans med Trafikverket. Det är svårt att säga vem som dragit sig ur vad.
Men enligt Trafikverket är trafiksäkerheten här inte fullgod.
– Nej, inte för gång och cykel, säger Peter Linnskog.
Den ursprungliga gång- och cykelbanan var tänkt att finansieras genom det projekt som pågick för att exploatera området. Nu är projektet avslutat och finansieringen skulle behöva lösas på annat sätt.
– Bollen ligger hos kommunen för att ta initiativ till att föra dialogen om att bygga en gång- och cykelväg här, sedan är det en fråga om prioriteringar, säger Peter Linnskog.
En föga tröst för de boende.
– Det klart att det är en kostnadsfråga, men det måste ställs i relation till att det händer våra barn något, säger Rickard Jonsson.