Utomhusparkeringen i Ljura, där hyresgästen Markus Hagström har sin bil, kommer få ett helt annat kostnadsläge från 1 juli 2024.
– Jag tror jag betalar 170 kronor i månaden. Den nya hyran blir nog strax under 400 i månaden, har inte den exakta siffran. Men jag har anmält att jag ska behålla den här platsen. Det får kosta vad det kostar, säger Markus med frusna händer då han skrapar sin bil.
För kommunal boendeparkering i blå zon, som gäller i Ljura, är kostnaden 300 kronor i månaden. Men en ospecificerad plats ser Markus inte som något alternativ.
– Vill jag komma hem en kväll och det inte finns en enda ledig parkering att ställa sig på? Nej.
Blir det inte dyrt när inflation och hyres- och parkeringshöjningar läggs på varandra?
– Det är aldrig kul med höjningar, men det är inflation och jag förstår läget i landet. Höjer en måste alla höja och inflationen ökar. Vi lever i en speciell tid nu och måste ta oss igenom det. Det tar väl fem, tio år innan det sker, säger Markus Hagström.
Arbetet med att se över Hyresbostäders alla parkeringsavgifter i Norrköping startade för ett och ett halvt år sedan. Marknadschef Lars Löfgren är noga med att påpeka att den höjning som träder i kraft, inte på något sätt är kopplad till årets hyresförhandlingar. Där hade det kommunala bostadsbolaget först yrkat på elva procent. Efter förhandlingarna blev det 5.2 procent.
– Det enda de två sakerna har gemensamt är att det går uppåt, tyvärr, säger Lars Löfgren.
I översynen har Hyresbostäder delat in sina parkeringsplatser på zon ett, zon två och zon tre, beroende på var de ligger.
– Zon ett som är innerstaden är mest marknadsanpassad. Den mindre höjningen blir i zon tre och sedan är det en fallande skala däremellan, säger Lars Löfgren.
Marknadschefen anger att snitthöjningen för en plats i zon tre har gått från 100 till 200 kronor i månaden. I zon två gick snittet från 160 till drygt 300 kronor, en fördubbling. För zon ett har snittet gått från 156 till cirka 450 kronor.
– Dyraste platsen vi hyr ut ligger i ett varmgarage med galler och kostar 800 kronor. Då vet jag att det är mer än 500 kronor billigare än vad många andra garageplatser kostar. Jag tror vi är konkurrenskraftigare än många andra, säger Lars Löfgren.
De nya avgifterna träder i kraft från 1 juli 2024. I innerstaden finns det högsta trycket på att få hyra parkeringsplatser i Norrköping.
– En del hyresgäster har valt att inte behålla sin p-plats inför höjningen. Ofta är det att man inte använder den så mycket. Det har också visat sig att en del hyresgäster har behållit sin plats men är utan bil. Man kanske har haft kvar parkeringen som bra att ha vid besök. Det har inneburit att det har frigjorts en del p-platser vilket har gjort att de ganska snabbt hittat nya hyresgäster, säger Lars Löfgren.
Han anser att översynen på parkeringsplatserna var nödvändig.
– Vi har märkt att vi låg ganska mycket efter många bostadsbolags prissättning. Det finns en intäkt för oss i det här, annars skulle vi inte hålla på, men det finns också en kostnad. Vi måste se till att det är hårdgjorda ytor, de ska också snöröjas. Underhållet kräver att pengar kommer in, säger Lars Löfgren.
För hyresgästen Julia Andersson som bor i Klockaretorpet ingår garageplats i den totala hyran.
– Men det räcker gott med hyreshöjningen som blev, säger Julia innan hon åker i väg med dottern.