De satsade - när viruset slog till: "Det har gått bra"

Ica Nära Ljura byggde om när coronaviruset slog till. Handlaren Andreas Lennartsson kan blicka tillbaka på kärva månader, men ser nu framåt med en fräsch butik i ett bostadsområde som vädrar morgonluft.

Andreas Lennartsson berättar att dagligvaruhandeln har medvind trots kärva tider med framför allt covid-19.

Andreas Lennartsson berättar att dagligvaruhandeln har medvind trots kärva tider med framför allt covid-19.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2021-01-03 20:00

Köpman Andreas Lennartsson, 47, drar ut stolen och sätter sig med en lätt suck. Det är dagarna före jul och tempot är av förklarliga skäl uppskruvat. Men leendet försvinner inte trots att arbetsdagarna är långa och ledigheten ännu en bit bort.

undefined
Ica Nära Ljura har genomgått en modernisering under året och fått mer butiksyta.

– Det är lätt att jobba hårt när det är roligt. Desto tyngre är det att slita i motgång. Nu går livsmedelsbranschen bra. Jag har jobbat i butiken i 20 år och kan området. Ljura har genomgått en renässans på flera plan och till det bättre. HSB, Riksbyggen, Hyresbostäder och polisen har gjort ett bra jobb som förbättrat stämningen och ökat tryggheten.

Ica Nära Ljura har i år genomgått en ombyggnad för mångmiljonbelopp som inte bara gett 50 kvadratmeter extra lokalyta och bredare gångar. Färskvarorna exponeras bättre, sortimentet har utökats, paketutlämningen har byggts ut och säkerhetsrutinerna skärpts. Lägg till ny el, ventilation, LED-belysning samt nya miljövänliga kylar och frysar. 

– Ombyggnationen var planerad men covid-19 kom oväntat. Trots allt har det gått bra. Konkurrenssituationen har skärpts i närområdet, men det största intrycket är ändå att vi kompletterar varandra. Övriga butiker har många gånger inte det jag har och vice versa. Nästa steg blir att följa utvecklingen vad som händer med Ljura torg, säger Andreas Lennartsson.

Att marginalen per såld vara minskar kompenseras av att kundernas snittköp ökat med 20 procent till 125 kronor. Enligt Andreas Lennartsson är det en naturlig utveckling när folk köper mer av färskvarusortimentet där marginalerna är lägre.

undefined
Färskt bröd i alla dess former är en av de viktigaste varorna i en butik. Jasmine Hellqvist förbereder en omgång lussekatter.

Det enda året som företaget inte förbättrade siffrorna från föregående år – med Andreas vid rodret – var när spårvagnsutbyggnaden ställde till det. Han minns den allmänna röran och krånglet för besökarna som kom med bil.

– Vi har många trogna kunder som regelbundet handlat hos. Det jag tycker är roligt är att de som själva var barn för 10–15 år i dag kommer tillbaka som kunder med egna barn och barnvagnar, berättar han.

undefined
Andreas Lennartsson berättar att dagligvaruhandeln har medvind trots kärva tider med framför allt covid-19.

Trogen är också personalen. Trivseln är hög och personalomsättningen låg. Andreas pratar om ett sammansvetsat gäng.

– Vi är "tighta" och ställer upp för varandra. Det betyder mycket att få känna sig uppskattad och värdefull på jobbet.

Ica Nära Ljura omsätter cirka 50 miljoner kronor på årsbasis och sysselsätter totalt ett 20-tal medarbetare.

Karta: Ljura
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!