De satsar på en ny inredningsbutik i Norrköping

To Decay designar och tillverkar små och korta serier. Ting som ska sticka ut i ett hem. "Det är som ett galleri, blandad med butik. Det här vi", säger Wibke Loh.

Efterlängtad öppning. To Decay är en nystartad inredningsbutik med attityd. Från vänster Andy Vilhelmsson, Wibke Loh och David Vilhelmsson.

Efterlängtad öppning. To Decay är en nystartad inredningsbutik med attityd. Från vänster Andy Vilhelmsson, Wibke Loh och David Vilhelmsson.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2021-09-12 11:30
Ett finger mot pandemin? To Decay vill göra egna saker i små serier med attityd. Från vänster Andy Vilhelmsson, Wibke Loh och David Vilhelmsson.
Ett finger mot pandemin? To Decay vill göra egna saker i små serier med attityd. Från vänster Andy Vilhelmsson, Wibke Loh och David Vilhelmsson.

Bröderna David och Andy Vilhelmsson och Wibke Loh skulle ha slagit upp dörrarna 2020 men ett virus drabbade världen. Planerna de haft fick stanna i bakhuvudet och förbli en dröm.

Men nu har skylten till inredningsbutiken To Decay åkt upp och maskeringspappret i fönstret tagits ned.

Nervöst?

– Ja. Men på ett bra sätt. Vi är väldigt taggade. Jag bara vill att det ska bli lördag någon gång, säger Wibke Loh.

Design, attityd och gärna ett finger mot världen. Det är grunden till trions nystartade butik To Decay som öppnade den 4 september i Knäppingsborg. De har funnits på nätet, men det är den fysiska butiken som ska ge de egendesignade produkterna full rättvisa.

– Vi kommer fortsätta att vara på nätet. Men vi vill att våra kunder ska se och känna. Det här beslutet tog vi innan pandemin kom, sedan gick det ett år och vi sa; "Efter corona, efter corona". Nu är det dags, säger David Vilhelmsson som har tatuerings- och piercingverkstaden Lucky 7 tillsammans med Wibke Loh.

De kommer att fortsätta jobba där, samtidigt som de gemensamt ska utveckla sina designprodukter. Nu finns det ett fysiskt rum att visa upp allt i. Det är designade textilier, älghorn, gjutningar till mer konstnärsliknande installationer. 

I en tid av välstädad och strikt design vill de att deras saker ska sticka ut i hemmen. Mer Andy Warhol än kitsch.

– Det är handgjort, unikt. Inget massproducerat och det är ingen annan som har den. Vi har inte 20 saker som är exakt likadana. Vi jobbar mycket med att hitta uttryck. Det ska vara något mer än bara en kruka, säger Andy Vilhelmsson.

Ett favoritobjekt av trion bakom To decay.
Ett favoritobjekt av trion bakom To decay.

De planerar också vernissage i butiken till Kulturnatten, samt små spelningar i framtiden när pandemin släpper.

– Vår målgrupp är 15 till 115 år. Det finns något, och det kommer definitivt finnas något, som passar alla. Men vi är också en butik som kommer att sticka ut. Vi kommer göra grejer, vi kommer provocera och inte hålla tillbaka. Vi har starka värdegrunder och vi vill uttrycka oss, säger David Vilhelmsson.

De sista 2,5 månaderna har det producerats intensivt inför öppningen i Knäppingsborg.

– Det vi skapar kan vi ha någonstans. Vi har planerat för företaget väldigt länge, haft många saker i huvudet. Men när vi väl beslutat att vi ska ha en butik så har det varit intensiva månader. Allt är handgjort här i Norrköping, säger Wibke Loh.

Wibke Loh gillar både det kreativa och det praktiska. "Det var jag som körde hammaren i gitarren", berättar hon.
Wibke Loh gillar både det kreativa och det praktiska. "Det var jag som körde hammaren i gitarren", berättar hon.
Karta: Knäppingsborg
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!