Jimmy Amneklev är snickare i grunden. Gjorde en avstickare i callcenterbranschen, för att senare landa inom bygg igen. Då som arbetsledare och med olika konsult- och projektuppdrag.
Under hela sin yrkeskarriär har han haft en dröm och idé om att starta eget.
Nu har han gjort det med nystartade företaget Byggbilen.
– Det var skitkul att ta steget, säger Jimmy Amneklev.
– Idén är något som inte funnits på marknaden. Åkerier finns, byggbranschen finns och det levereras material. Men inte någon som haft det här konceptet vi kör. Där allt knyts ihop, säger 33-åringen.
I våras blev den egenutvecklade appen från ett it-företag i Stockholm klar. Genom den kan kunder beställa det material som kan ta slut i byggprocessen. När skruvar, färg, gips, eller den sista listen inte hamnat där den ska för att den saknats, lovar Jimmy Amneklev att det ska gå att ordna fram på 90 minuter. Detta till ett fast pris inom Norrköping.
– Hela konceptet bygger på volym. Det är bara expressleveranser som vi ska stå för. Inga tunga lastbilar eller C-kortsleveranser. Lätta transporter, 3,5 tonsbilar till väldigt förmånliga priser, förklarar Jimmy Amneklev.
Det här är den första staden i Sverige där företagsprojektet prövas. Det finns planer i bakhuvudet på expansion längre fram.
– Vi har fått en del intressanta samtal och frågor från Stockholmsregionen. I och med det vet vi att vi redan nått dem via sociala medier, även om vi inte kör där ännu. Norrköping är en bra stad att börja i. Sedan vill vi fortsätta växa, säger Jimmy Amneklev.
Entreprenören lyfter fram miljöfördelarna med samleveranser.
– Vi bidrar vi till minskade transporter och körningar generellt. En varmkörd bil på HVO ska kunna täcka upp till 15 företags biltransporter. Det ger säkrare trafik och mindre utsläpp. I bästa fall kan det spara in en bil. En bil kostar ett företag kanske 7 000 kronor i månaden med leasing, service, skatt, bränsle och avtal. Bara en sådan grej är väl ganska bra om man tänker på plånbok och miljö?
Före nystarten undersökte Jimmy Amneklev hur små och medelstora byggföretag skulle ställa sig till konceptet innan det drogs igång. Gensvaret då var positivt. Nu ligger utmaningen mycket i att också ändra rutinerna i praktiken på byggarbetsplatserna.
– Både svårt och lätt. Folk förstår konceptet men vi bryter något som man gjort i 150 år. Det tar tid.
– Alla parter ska älska oss. Som slutkund ska du gynnas av en lägre slutfaktura för att den hantverkare som anlitats är på plats och jobbar hela tiden. Hantverkaren behöver inte sätta sig i bilen, hämta saker på sin arbetstid. Som yrkesman kan du vara kvar och jobba ostört, du behöver inte offra onödig tid. Är du arbetsgivare slipper du betala 450–500 kronor i timmen för att din hantverkare sitter i en bil, säger Jimmy Amneklev.
Är det ett bra läge att starta företag på väg in i en lågkonjunktur?
– Förstår man konceptet på rätt sätt så gynnas man av det i en lågkonjunktur. Utan oss får man lägga ned verktygen, man tappar arbetstimmar på plats för att två personer ska hämta till exempel tre gipsskivor. Av någon märklig anledning är det ofta två som åker. Oavsett blir det dyra gipsskivor. Vi hantverkare behöver prioritera våra timmar på plats, vi behöver effektivisera produktion. Egentligen är det enkelt att räkna ut, säger Jimmy Amneklev.