De stänger sitt kontor i Norrköping

Hyresgästföreningen i region Sydost stänger sitt kontor i Norrköping. Orsaken är bland annat tappade medlemmar och minskade intäkter till följd av coronaviruset.

Hyresgästföreningen i region Sydost stänger sitt kontor i Norrköping.

Hyresgästföreningen i region Sydost stänger sitt kontor i Norrköping.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-06-01 06:02

Föreningen har beslutat att dra ned antalet kontor med hälften och stänga de som finns i Norrköping, Kalmar, Karlskrona, Eksjö och Västervik. Kvar blir Linköping, Växjö, och Jönköping. Kontoret i Visby behålls tillsvidare, då Gotland väckt frågan om att byta till region Stockholm. På kontoren har bland annat medlemmar och förtroendevalda kunnat träffa föreningens anställda för att få råd och stöd. Något som tidningen Hem och Hyra var först att berätta om.

Ordföranden för Norrköpingskontoret, Bo Sköldestig, är oroad för hur styrelsen ska kunna hålla förhandlingsdelegationer, möten och andra typer av träffar med människor utan någon lokal.

– Vi måste hitta en lösning på det, men främst är det ju synd om personalen som inte kan jobba kvar i Norrköping.

Björn Lindgren, regionchef på Hyresgästföreningen i Sydost, berättar att all personal i Norrköping kommer få placeringsort Linköping. De kommer att arbeta med samma bostadsområden, bostadsbolag och förtroendevalda som i dag i Norrköping med omnejd. 

Hur kom ni fram till vilka kontor som skulle läggas ner och varför det i Norrköping?

– I Norrköping kommer vi ha kvar en lokal för föreningarna och en arbetsplats som medarbetare kan använda vid behov. Då kontoret är mindre och med betydligt färre medarbetare än i Linköping, samt att vi har andra bra lokaler att använda, så är detta bästa lösningen för helheten. 

Hur ser det ekonomiska läget ut?

– I dag är det ekonomiska läget okej, den här förändringen sker inte på grund av det ekonomiska läget i första hand. Coronasituationen har dock visat att vi är sårbara ekonomiskt vid sådana kriser och hur snabbt problem kan uppstå. På sikt ser vi utmaningar ekonomiskt och därför är det viktigt att ta ansvar för medlemmarnas pengar redan i dag och på lång sikt. 

Hur tror du medlemmarna kommer märka av det här?

– Det är väldigt få medlemmar som besöker våra kontor, nästan alla kontakter sker via telefon, mejl eller på något annat digitalt sätt. Därför tror inte jag medlemmarna kommer märka av detta. Personalen kommer jobba med de uppgifter och de geografiska områdena som i dag. Vår verksamhet står inte och faller med antalet kontor. 

När ska det här genomföras?

– Samordningen av personalen kommer ske någon gång efter årsskiftet, vi håller på att planera för att skapa bästa de förutsättningar som vi kan för en smidig övergång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!