De står kvar efter tre månader: "En del svär åt oss"

I över tre månader har blockaden mot biltillverkaren Tesla pågått i Sverige. "Oklart om någon lösning är på gång, men de samtalar med varandra", säger Susanne Bergström vid IF Metall i Östergötland.

Vid infarten till Teslas lokaler på Fjärilsgatan i Norrköping står IF Metall och informerar om den pågående blockaden.

Vid infarten till Teslas lokaler på Fjärilsgatan i Norrköping står IF Metall och informerar om den pågående blockaden.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2024-02-09 05:00

Den 27 oktober försattes Teslas verkstäder i Sverige i blockad av fackförbundet IF Metall. Anledningen till blockaden är i grund och botten att Tesla vägrar teckna kollektivavtal för sina anställda. 50 dygn senare hade ytterligare tolv fackförbund strax före jul anslutit sig till blockaden.

I dag har den pågått i över tre månader. I Norrköping står IF Metall vid infarten till Teslas servicecenter på Fjärilsgatan och informerar om den pågående konflikten. Susanne Bergström, som är tillförordnad ordförande vid IF Metall Östergötland, berättar hur det ligger till just nu.

– Det är oklart om någon lösning är på gång, men de samtalar med varandra, säger hon.

– Men det kan bli en jättelångdragen process.

Vid infarten till Teslas lokaler på Fjärilsgatan i Norrköping står IF Metall och informerar om den pågående blockaden.
Vid infarten till Teslas lokaler på Fjärilsgatan i Norrköping står IF Metall och informerar om den pågående blockaden.

Från den svenska fackföreningsrörelsen är det en principfråga att få alla företag som har anställda att ansluta sig till kollektivavtal.

– Det här är superviktigt, det är den svenska modellen. Den bygger ju på att vi avtalar om saker då vi till exempel inte har lagar om lägsta löner i Sverige, säger Susanne Bergström.

Hon berättar att IF Metall har medlemmar som arbetar vid Tesla i Norrköping, men att de inte gått ut i strejk utan jobbar på som vanligt.

– De är strejkbrytare. Det är sorgligt och bedrövligt att det blir så. Hela vår modell bygger ju på att vi kan strejka. Att man som anställd inte ska känna att man inte törs eller vill, säger Susanne Bergström.

Trots blockaden pågår verksamheten i stort sett som vanligt vid Tesla i Norrköping.
Trots blockaden pågår verksamheten i stort sett som vanligt vid Tesla i Norrköping.

Hon berättar vidare att det inte är lönerna som är problemet.

– Det handlar mer om pensionsavsättningar och arbetstidsförkortningar och sådana saker. De kanske har vissa av dessa, men i morgon kan de vara borta då det inte är avtalat, säger Susanne Bergström.

Vilka reaktioner får de från IF Metall som står vid infarten till Tesla i Norrköping?

– Det är blandat. De allra flesta som stannar säger att det är bra det vi gör. Sedan finns det de som svär åt oss också.

Tesla vill inte teckna kollektivavtal i Sverige och är nu satta i blockad av IF Metall.
Tesla vill inte teckna kollektivavtal i Sverige och är nu satta i blockad av IF Metall.

Mycket talar för att konflikten blir långvarig, då läget mellan parterna är låst. Från fackföreningarnas sida är man oroliga för att andra företag ska följa efter Tesla, som själva resonerar på ett liknande sätt. De vill inte riskera att kravet på kollektivavtal ska sprida sig till andra länder inom EU där företaget verkar.

När vi kontaktar Maria Lantz, som är kommunikationschef för Tesla Sverige, får vi svar i mejlform. Det skickas på engelska och vi har översatt delar av det:

"Vi har varit, och är, öppna för en dialog med IF Metall, för att hitta lösningar. Under den här perioden är vi engagerade att fortsätta vara tillgängliga för våra kunder. Hur som helst, vårt primära fokus är att alltid försäkra oss om att vi förser våra anställda med bra arbetsmiljö. Vi har redan jämförbara eller bättre villkor än de som ryms inom kollektivavtalet och ser ingen anledning att ingå i något avtal."

Edward Almgren är lite tudelad till den konflikt som råder mellan IF Metall och Tesla.
Edward Almgren är lite tudelad till den konflikt som råder mellan IF Metall och Tesla.

Trots blockaden så märker de flesta som kör Tesla inte så mycket. Edward Almgren står på Ingelsta och laddar sin bil när vi träffar honom.

– Jag har inte märkt någonting. Dessutom kommer de hem och lagar bilen på plats om det är något.

Är det rätt av IF Metall att ha blockad mot Tesla?

– Jag är själv arbetsledare. Det är både och – jag är lite tudelad.

Teslaföraren Philip Handell har inte märkt av konflikten.
Teslaföraren Philip Handell har inte märkt av konflikten.

Philip Handell som står och laddar på samma plats har heller inte drabbats av konflikten.

– Jag känner lite både och. De anställda vid Tesla har inte kollektivavtal, men som jag har förstått tjänar de lite bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!