den gamla bildenEksunds station 1905

Eksunds station med tillhörande hamnanläggning för drygt100 år sedan. Bilden är daterad 1905.

Eksunds station med tillhörande hamnanläggning för drygt100 år sedan. Bilden är daterad 1905.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-09-11 04:00
Stationshuset byggdes samtidigt med det som då kallades östra stambanan (Katrineholm - Nässjö), där delen Norrköping - Linköping invigdes 1872.
Stationshuset var en för denna plats pampig tegelbyggnad i två plan. Den innehöll bland annat en kunglig väntsal med övernattningsrum, något som markerades med ett kungligt emblem vid takfoten ovanför entrén.
Oscar II lär ha utnyttjat detta vid privata besök i Finspångstrakten.
I anslutning till stationen byggdes en bangård med flera stickspår. Ett av dessa gick utmed en drygt 100 meter lång stensatt kaj till en nyuppförd hamnbassäng invid Motala ström. Denna hamn, som än i dag kan beskådas, hade en ganska kort storhetstid 1872-1885. Då fraktade bruken i Finspångsområdet sina varor i pråmliknande farkoster som den på bilden, till Eksund för vidare leverans med den nya stambanan.
Bilden har NT:s läsare Lars Andersson lånat av Norrköpingsrummet.
Hamnbassängen hade (har) en smalare inre del i vilken man bogserade in pråmarna under en stor mekanisk traverskran. Med hjälp av denna lyftes godset, där bland annat tunga kanoner ingick, över till järnvägsvagnarna.
Kranen är sedan länge borta men än i dag kan man vid lågvatten se de nedre stenarna till kranfästet på Strömsidan.
1885 invigdes järnvägen mellan Finspång och Kimstad och därmed fick bruken en enklare anslutning till stambanan.
Det innebar att Eksunds hamn minskade i betydelse och transporterna från Finspång upphörde helt 1890.
Därefter användes hamnen mer sporadiskt en bit in på 1900-talet, bland annat av farkosten på bilden, som då sägs ha tillhört Ljusfors bruk.
Verksamheten vid Eksunds station pågick fram till 1960-talet.
Efterhand dominerade lokal persontrafik och styckegodshantering till Norrköping. Den lokala persontrafiken till stationer mellan Kimstad och Norrköping lades ned i maj 1967, men uppehållen i Eksund upphörde redan med utgången av 1963. Stationshuset revs sedan i slutet av 1960-talet.
Vid sidan av hamnbassängen minner i dag bara några grundrester och ett rostigt plåtskjul, om Eksunds storhetstid som stationssamhälle.
De flesta tidsangivelserna är tagna ur publikationen Järnvägsdata (utgiven av Svenska järnvägsklubben) där nämnda Lars Andersson är medlem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om