"Det är inte rimligt att man ska få böta"

Hugo Hedenquist fick böter för att han inte hade någon giltig biljett. "Men swish fungerade inte riktigt den dagen. Det har banken bekräftat", säger hans mamma.

Hugo Hedenquist fick en så kallad kontrollavgift på 1500 kronor. Samtidigt fanns det störningar i banksystemet under dagen som gjorde att det inte gick att använda swish.

Hugo Hedenquist fick en så kallad kontrollavgift på 1500 kronor. Samtidigt fanns det störningar i banksystemet under dagen som gjorde att det inte gick att använda swish.

Foto: Privat, Calle Slättengren

Norrköping2021-01-31 10:30

Måndagen 25 januari skulle Hugo Hedenquist sätta sig på spårvagnen för att ta sig till skolan. Som vanligt skulle han betala sin biljett via swish. Samtidigt rapporterade flera banker om problem med internetbanken under samma dag, vilket gjorde att flera kunder hade problem att betala med swish. En del banker har haft problem under flera dagar.

– Jag lyckades inte betala och var verkligen tvungen att åka med spårvagnen. Så jag hoppade på. Jag hade inget val. Jag kunde inte missa skolan, säger han.

Under resan klev en kontrollant ombord och Hugo fick böter, eller en kontrollavgift som det kallas. Den är numera på 1 500 kronor. Det är den avgift som Östgötatrafiken tar ut när en resenär saknar giltigt färdbevis.

– Jag försökte förklara att det inte hade gått att betala och att swish låg nere. Men det enda svaret jag fick var att man kunde överklaga, säger Hugo Hedenquist.

Hugos mamma Katarina Ljungberg Hedenquist är mycket upprörd och berättar att hon tog kontakt med banken för att höra om de haft några problem med internetbanken under den aktuella dagen.

– 1 500 kronor är jättemycket pengar. Men banken bekräftade att det funnits störningar under måndagen. Jag har fått ett mejl om det. Jag har också överklagat böterna. I min överklagan har jag skickat med bankens mejl. Men vi fick veta att det kan ta fyra till sex månader att få svar på vår överklagan. Uppmaningen var att vänta med betalningen tills dess, säger hon.

Vi har sökt Östgötatrafiken med frågor om hur de är förberedda att möta driftstörningar i banksystemet. Men via ett mejl svarar man att "ärendet är överklagat och ligger hos oss för utredning. Innan utredningen är klar kommenterar vi inte det enskilda ärendet".

Hugo Hedenquist kommer fortsätta att åka kollektivt. Det behöver han för att ta sig till skolan. Hur han kommer att göra om det skulle hända samma sak igen vet han inte. Hans mamma uttrycker en oro.

– Hela samhället är uppbyggt på det digitala och med appar. Då är det otroligt viktigt att allt fungerar. Det här visar att det är sårbart och att den som vill göra rätt för sig ändå kan råka illa ut. Jag hoppas att vi får rätt i vår överklagan. Det är inte rimligt att man ska få böta när det faktiskt inte går att betala för sig, säger Katarina Ljungberg Hedenquist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!