Det finns alltid något att lära

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-03-16 04:00
Nu deltar jag i ett utbildningsprojekt för kulturföretagare. Projektledaren försöker få oss att inte bara vara företagare på papperet. Det är inte lätt men jag gör sakteliga små framsteg.
På föreläsningen om speciella skatteregler för kulturföretagare, bokslut och deklarationer lärde jag mig att man kan beskära äppleträd när som helst under året.

Lite synd tycker jag om den duktige föreläsaren, med en beundransvärd uthållighet förklarade han tills även jag förstod lite om skattereglerna och bokslut. Men tyvärr lärde jag mig inte tycka om att deklarera och bokföra.
Att hålla sig till givna regler är inte min melodi. Jag tycker om nyskapande men kreativ bokföring gillas inte av Skattemyndigheten. En nackdel med korrekt bokföring och att jag förstår siffrorna är att jag samtidigt inser jag har mycket kvar att lära som företagare. Problemet är inte att göra unika alster i stor mängd. Svårigheten ligger i att sälja skapelserna.
Ett knep för att kunna sälja är att kliva in i köparens värld. Försöka lista ut hur de funderar.
Exempel: Någon har fått uppdraget att ordna underhållning till personalfesten. Troligtvis är den personens första tanke, "Varför ska just jag alltid åka på sådana uppdrag och med de pengarna får jag inte tag i bra underhållning."
Det är i det läget jag ska försöka sälja min ståupp, samtidigt har jag fått lära mig att som säljare ska jag komma med lösningar som kommer tillrätta med kundens problem.
Min första tanke är då att vill de ha billig, rolig underhållning och häftigt pinsamma skämt ska de visa filmen från förra årets firmafest. Tyvärr ger inte sådana problemlösningar mig några jobb.

Något jag smärtsamt har lärt mig är att bara för att man kallar sig för något är inte det samma sak som att man kan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om