Som vi tidigare har berättat har kommunen planer på att sälja flygplatsen. Detta ska ske genom att man först upphandlar verksamheten som i dag finns inom det kommunala bolaget Norrköping Airport. En privat aktör ska därefter sköta driften, medan kommunen fortsatt äger marken och lokalerna.
Men efter att första delen av upphandlingsprocessen nu är klar har det visat sig att bara en intressent – Norrköpingsföretaget Independent Business Group – är intresserat av att ta över verksamheten. Och de har i sin tur egna krav – som kommunen inte kan acceptera om man ska följa lagen om offentlig upphandling.
Därför meddelar Norrköpings kommun i ett pressmeddelande på torsdagen att man avbryter upphandlingen.
– I deras anbud finns det såna förbehåll för att gå vidare som inte är förenliga med kraven och förutsättningarna i upphandlingen. Så vi har i nuläget ingen intressent som kvalificerar sig, säger Olle Vikmång.
Vad händer nu?
– Nu har vi i dag i Norrköpings Rådhus AB, som har gått ut med upphandlingen, fattat beslut om att avbryta den. Och vi har också gett vd och förvaltning i uppdrag att dels analysera upphandlingen, men också ta fram underlag för oss att ha vidare diskussioner om hur vi ska fortsätta och vilken väg vi ska välja.
Kan det resultera i en ny upphandling?
– Jag vill helst inte spekulera i dag om vad resultatet kan bli, det är alldeles för tidigt. Vi har precis fått informationen och fattat beslutet om att ge det här uppdraget.
Vad kan hända om man väljer att inte gå till en ny upphandling?
– Då är vi inne på det där igen, att man ska börja spekulera om olika alternativ framåt – och det avstår jag gärna från just i dag. Men vi lär ju återkomma i frågan.
Bara för att ställa frågan som säkert många Norrköpingsbor får upp i huvudet i dag: Kan det här resultera i att flygplatsen läggs ner?
– Den frågan är väldigt hypotetiskt ställd och i dag är det för tidigt att svara på den. Men jag kan säga så här: Beslutet i dag ska inte tolkas som att vi tar ett steg närmare en nedläggning av Norrköpings flygplats. Utan nu behöver vi tid för att analysera läget. För att se hur vi ska kunna gå vidare på ett så bra sätt som möjligt.
Oppositionsrådet Sophia Jarl (M) skriver i ett pressmeddelande på torsdagseftermiddagen att markfrågan har varit avgörande – och att partiet därför har varit emot upphandlingen.
"Marken i anslutning till flygplatsen är attraktiv för fler företag än verksamma inom flygbranschen, så därför sa vi blankt nej till att låta en markaffär ingå i upphandlingen. Det skulle nog bidra till ett ännu sämre näringslivsklimat om en leverantör inom flygplatsdrift även fick köpa mark som inte andra företag kunnat lägga bud på", skriver Sophia Jarl.
Även i det motsatta politiska lägret tycker man att dagens besked är positivt, skriver Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet, i ett pressmeddelande.
"Jag hoppas att detta är spiken i kistan för Norrköpings flygplats. Jag tror att många Kvartettenpolitiker såg detta som sista chansen att göra sig av med en i grunden olönsam verksamhet. Det rimliga nu vore att lyssna på oss och lägga ner detta monster som varje år slukar cirka 30 miljoner av Norrköpingsbornas skattepengar", skriver Nicklas Lundström.