Lekhuset i Norrköping AB, ett fristående bolag som drivit totalt åtta Lekia-butiker, varav två i Norrköping, lämnade in en konkursansökan till Norrköpings tingsrätt under måndagen. Konkursansökan godkändes och enligt konkursförvaltaren, advokaten Oscar Brandin, kommer 57 anställda att bli uppsagda.
Detta är dock inte något som drabbar Lekia AB i stort då varje butik har en egen ägare. Genom det ägandet drivs varumärket Lekia där varje enskild butik har egna privata aktiebolag. Dessa butiksägare innehar i sin tur aktier i Lekia AB och blir därmed indirekt ägare av bolaget.
Ett frågetecken som uppkommit är hur kunderna till butikerna i konkursboet drabbas då koncernen fortfarande är i drift. Där har nu Lekia AB:s vd, Lars Schenatz, positiva besked att komma med.
– Våra presentkort gäller i valfri butik. Det innebär att om du har köpt ett presentkort i ett av Lekhusets butiker så kan du fortfarande använda det i vilken Lekia-butik som helst i Sverige. Presentkortsinnehavare behöver inte handla just där de har köpt presentkortet, säger han.
Samma sak gäller vid tillgodokvitton, byten och återköp.
– Det finns till exempel en Lekia-butik i Linköping som inte omfattas av konkursen. Det är bara att gå till en öppen butik så kommer de göra sitt bästa för att hjälpa kunden. Sedan finns det specialfall där just den produkten man vill byta kanske inte finns i butiken man går till. Då finns det en mejladress på vår hemsida man kan vända sig till så ska vi försöka lösa det ändå, säger Lars Schenatz.
Dock är det mer komplicerat när det gäller köp i butikerna hos Lekia och Babya där kunden har lagt en deposition eller förskottsbetalning på sitt köp.
– De pengarna tillhör egentligen konkursboet. Men vi ber dem som drabbats att vända sig till den kundtjänstmejl vi har på hemsidan hos Lekia och Babya, så ska vi göra vårt bästa för att lösa det för respektive kund. Vi har just nu inte den exakta omfattningen av förskottsbetalningarna. Vi håller på att analysera det. Men vårt mål är att kunderna ska gå så långt det är möjligt skadeslösa.
Kommer det här påverka er ekonomiskt?
– Ja, det är klart att det blir en viss kostnad för Lekia efter den här typen av reklamationer. Men den tar vi för att hålla kunderna skadeslösa. Vi är väldigt måna om att man ska känna att Lekia och Babya ska vara en affär och butik som man handlar hos genom hela livet.