Så vill kommunen undvika bilköer vid öppningsbara bron

Med en öppningsbar bro i Inre hamnen väcks farhågor för bilköer liknande dem vid broöppningen på E22. "Men vi kommer att ha betydligt färre båtar än Göta kanal i Söderköping på somrarna", säger Reidar Svedahl.

Samhällsplaneringsnämndens ordförande Reidar Svedahl (L) förklarar nu hur kommunen tänker kring själva broöppningen för den nya klaffbron som ska byggas i Inre hamnen.

Samhällsplaneringsnämndens ordförande Reidar Svedahl (L) förklarar nu hur kommunen tänker kring själva broöppningen för den nya klaffbron som ska byggas i Inre hamnen.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2023-03-29 05:00

Som vi tidigare berättat planeras det nu – efter många turer – för en öppningsbar bro i Inre hamnen. Efter nya beräkningar har kostnaden mellan en öppningsbar bro och en fast bro minskat med nästan 100 miljoner kronor, från 150 miljoner till 55 miljoner.

Dessutom har kommunen skrivit på en avsiktsförklaring – utan att några siffror nämns – med de nio byggherrarna om en fortsatt utveckling av Inre hamnen.

Samhällsplaneringsnämndens ordförande Reidar Svedahl (L) förklarar nu hur kommunen tänker kring själva broöppningen för den nya klaffbron som ska byggas i Inre hamnen.
Samhällsplaneringsnämndens ordförande Reidar Svedahl (L) förklarar nu hur kommunen tänker kring själva broöppningen för den nya klaffbron som ska byggas i Inre hamnen.

Med beslutet om att satsa på en så kallad klaffbro följer frågor om själva broöppningen. Flera insändare i NT ställer frågor exempelvis kring eventuella bilköer. Den nya bron är som bekant en del av Johannisborgsförbindelsen, den östra ringleden som i framtiden är tänkt att avlasta Östra Promenaden från trafik.

Kommunalrådet Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden, har hört farhågorna. 

– Jag ser inte att vi kommer få några problem. Det här blir inget nytt Söderköping, vi kommer att ha betydligt färre båtar ut och in i Inre hamnen än Göta kanal i Söderköping på somrarna, säger han.

– Vi kommer att kunna styra båttrafiken genom att ha fasta tider på broöppningen. Om det exempelvis är broöppning mellan klockan 10 och 11 och nästa gång mellan klockan 15 och 16 vet alla att det just då kan finnas risk för köer och kan planera därefter, säger Reidar Svedahl.

Då prisskillnaderna mellan en öppningsbar bro och en fast bro har minskat med nästan 100 miljoner, så planeras det nu för en klaffbro.
Då prisskillnaderna mellan en öppningsbar bro och en fast bro har minskat med nästan 100 miljoner, så planeras det nu för en klaffbro.

Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur, utvecklar kommunens planer för själva broöppningen.

– Bron kommer att öppnas och stängas behovstyrt och vid tider som inte sammanfaller med biltrafikens högtrafik. Vi har utgått från flertalet öppningar i veckan, men exakt hur ofta beror på framtida båttrafikering, säger han.

Enligt Johan Smedner är det viktigt att öppningsmekanismen utformas så att det skapas en så snabb och effektiv öppningsprocedur som möjligt. Mot den bakgrunden har kommunen gjort trafiksimuleringar och känslighetsanalyser för att utreda kapacitet och köbildning.

– De visar att biltrafiken stoppas i sex minuter vid broöppning och efter ytterligare tre minuter är trafikflödet återställt till det normala.

Då det planeras för en frihöjd på cirka 4,5 meter under bron innebär det också att det bara är de större båtarna som är i behov av en broöppning.

– Mindre båtar kommer ju att kunna passera utan att bron behöver öppnas, säger Johan Smedner.

Här ska den nya bron, som ingår i Johannisborgsförbindelsen, byggas. Målet är att den ska stå klar 2026.
Här ska den nya bron, som ingår i Johannisborgsförbindelsen, byggas. Målet är att den ska stå klar 2026.

Reidar Svedahl är tydlig med vilka det är som bron främst är till för.

– Prio ett är trafiken på själva bron, bilarna och lastbilarna som kör på Johannisborgsförbindelsen.

Flera NT-läsare undrar också om båtfolket kommer att välja att ta sig genom Bråviken när det finns andra attraktiva gästhammar längs kusten?

– Jag tror inte heller att man väljer att gå in i Norrköping om man ska segla från Öland till Stockholm. Men det räcker väl med båtägarna som bor i närheten, som bor i Arkösund eller Lindö? Dessutom ser vi gärna privata aktörer som arrangerar båtturer till exempelvis Kolmården.

– Plus att de segelbåtar som rör sig i området kommer att ge en vacker stadsbild, därmed kommer attraktionsvärdet för Norrköping att öka, säger Reidar Svedahl.

Samhällsbyggnadskontoret gick igenom flera alternativ inför att den öppningsbara bron klubbades igenom på kommunfullmäktige i juni förra året. För att ta fram gestaltningen av bron kommer en arkitekttävling att utlysas under 2023. Målet är att den ska stå klar 2026.

Johannisborgsförbindelsen

Är den planerade östra ringleden som ska avlasta centrum från trafik och ska binda ihop Söderleden med Riksvägen.

Utöver att skapa bättre luft i centrala Norrköping ska den nya förbindelsen också möjliggöra förtätning och stadsomvandling.

En del i Johannisborgförbindelsen blir den nya bron kommer att anläggas över Motala ström från Sjötullsgatan på södra sidan till Saltängsgatan på norra sidan.

Johannisborgsförbindelsen har i nuläget en budget på 728 miljoner kronor och beräknas öppna 2026.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!