Under en dag besökte vi tre olika återförsäljare för Östgötatrafiken i Norrköping. Vi gick även till Östgötatrafikens Kundcenter på Resecentrum. Vi har valt att hålla personerna anonyma, då syftet bara är att visa exempel på vilka svar en vanlig kund kan få.
Hos samtliga sa vi att vi ville köpa ett resekort för att åka några resor inom stan och en gång till Arkösund. Detta då flera personer vittnat om att det är just när man ska göra olika slags resor som det krånglar till sig.
Den första återförsäljare vi besökte föreslog en dygnsbiljett för resorna i Norrköping och en biljett till Arkösund på samma kort. Men det blev problem när vi inte på förhand visste om vi skulle åka buss tillbaka:
– Där ute kan du inte ladda på. Vi kan lägga in en, sen kan du via nätet lägga in... Lite krångligt, men det borde gå, sa hen.
Efter lite fundering sa återförsäljaren att de kunde ladda på en Arkösundsbiljett på resekortet och att vi sedan skulle köpa den eventuella tillbakabiljetten med betalkort på bussen. Hen var dock inte säker på om det skulle gå:
– Det ska ju egentligen gå att betala med kort också, sen vet jag att de flesta har stängt av den funktionen eftersom chaufförerna inte vill ha folk därframme.
En annan återförsäljare sa också att vi kunde ha biljetterna för att åka inom stan och biljetten till Arkösund på samma kort. Hen visste dock inte vilken biljett som skulle aktiveras när vi blippade kortet på bussen.
– Jag vet inte hur deras maskiner funkar riktigt, om jag ska vara ärlig. Jag är bara ombud så jag vet inte hur deras maskiner tar betalningen, om den tar Arkösund eller om du väljer att det bara är inom stan, sa hen och rekommenderade oss att gå på bussen och kolla.
Den tredje återförsäljaren sa dock att vi inte alls kunde ha biljetterna inom stan och den ut till Arkösund på samma kort:
– Om du ska åka Arkösundsbussen ska du antingen ha ett annat kort eller en biljett.
Även på Östgötatrafikens Kundcenter fick vi veta att vi inte kunde ha Arkösundsbiljetten på samma kort:
– Det är en större biljett, jag kan inte lägga in det på samma kort. Alternativet är att du kan åka med bankkort, men då får du inget kvitto eller så.
Till skillnad från de andra återförsäljarna, rekommenderade Kundcenter att istället betala med bankkort på bussen. Varken på Kundcenter eller hos de andra återförsäljarna föreslogs vi dock använda appen.
Flera personer har vittnat om att det dragits pengar från deras bankkort då de haft resekortet i plånbok eller korthållare när de hållit fram det mot terminalen. Vi såg ingen uppsatt information om detta, men då vi köpte ett resekort på Kundcenter blev vi varnade när vi stoppade ner resekortet i korthållaren:
– Ta ut kortet och håll det emot, annars kommer den dra pengar från ditt bankkort också!
Förutom på Kundcenter, uttryckte samtliga återförsäljare att det gamla systemet var bättre, då vi frågade om det inte gick att ladda på pengar på resekortet istället.
– Förut kunde man göra så. Nu är det mer komplicerat, sa en.
– Nej, det går ju tyvärr inte att göra så längre. Det var bättre förr, sa en annan.
– Det är det nya systemet. Att ändra system kostade 90 miljoner (cirka 100 miljoner, reds. anm.)... Och det andra systemet funkade ju som det skulle, sa en tredje.