Marken får inte användas efter det stora oljeläckaget

Betesförbud och skördeförbud. Det är några av konsekvenserna av det stora läckaget av dieselolja från Kimstad kraftverk i vintras. I Motala ström, som leder till Norrköpings dricksvattentäkt, ligger länsarna kvar för att förhindra ytterligare spridning.

Länsarna ligger fortfarande kvar i Motala ström för att förhindra ytterligare spridning efter läckaget av dieselolja från Kimstad kraftverk.

Länsarna ligger fortfarande kvar i Motala ström för att förhindra ytterligare spridning efter läckaget av dieselolja från Kimstad kraftverk.

Foto: Micke Pihlblad

Norrköping2023-04-24 05:00

Hur mycket dieselolja har egentligen läckt ut från cisternerna vid Kimstad kraftverk? Oron bland vissa ortsbor är stor även om ledningen för Svensk Kraftreserv, bolaget som äger kraftverket, försäkrar att läckan är stoppad och läget under kontroll. Cirka 5 000 liter dieselolja hann läcka ut innan läckaget upptäcktes i början av januari, enligt bolagets beräkningar.

På ett anslag i anslutning till anläggningen skriver Svensk Kraftreserv bland annat:

"Anläggningen är sedan händelsen uppmärksammades säkrad så att inga ytterligare utsläpp kan förekomma. Dock finns kvarvarande föroreningar som ännu inte kunnat saneras, detta är ett arbete som kan ta lång tid och Svensk Kraftreserv arbetar aktivt och långsiktigt i dialog med tillsynsmyndigheten och sakkunniga för att kunna sanera det område som påverkats av händelsen."

I närheten av cisternerna vid Kimstad kraftverk märks läckaget av dieselolja fortfarande i mark och vattensamlingar.
I närheten av cisternerna vid Kimstad kraftverk märks läckaget av dieselolja fortfarande i mark och vattensamlingar.

– Det skulle ha kunna vara mycket värre, konstaterar Tomas Lindvall, miljöskyddshandläggare på länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet för Kimstad kraftverk.

Saneringen av marken kommer dock att få konsekvenser. Den åker som ligger i en sluttning mellan cisternerna och Motala ström kommer inte att brukas eller skördas innan saneringen är genomförd. Detsamma gäller de områden där djur betar. Vi har varit i kontakt med lantbrukaren som dock avböjer att kommentera i dagsläget.

– Man ska naturligtvis inte beta marken där det finns oljerester. Det var en sådan fråga vi tidigt tog upp – att kraftverksägaren skulle ha en dialog med grannen så att ingen betar där innan man undersökt marken ordentligt, säger Tomas Lindvall.

"Det är en väldigt stor utspädningseffekt och vi har inte sett någonting av det", säger Bodil Widell gruppchef för labb och innovation vid Borgs vattenverk om läckaget av dieselolja från Kimstad kraftverk.
"Det är en väldigt stor utspädningseffekt och vi har inte sett någonting av det", säger Bodil Widell gruppchef för labb och innovation vid Borgs vattenverk om läckaget av dieselolja från Kimstad kraftverk.

När läckaget upptäcktes fanns farhågor att dieseloljan via Motala ström skulle nå Glan och Norrköpings dricksvattentäkt. Så verkar dock inte ha skett.

– Som jag uppfattar det har det inte varit någon påverkan. Jag fick underhandskontakter när det här var aktuellt och kontaktade till exempel Billerud som inte kunde notera någon olja i inkommande vatten. Jag tror att vi kan vara trygga med att det inte varit någon påverkan av betydelse, men det kunde ha blivit ett riktigt bekymmer, säger Tomas Lindvall.

Bodil Widell är gruppchef för labb och innovation vid Borgs vattenverk. Där blev man också informerade om läckan, men hon kan ge ett lugnande besked.

– Vi har hållit koll på det. Vi gör kontinuerliga mätningar på en del av de här föroreningarna. Det är otroligt mycket vatten i Glan så den lilla del som kom ut är omöjlig att detektera. Det är en väldigt stor utspädningseffekt och vi har inte sett någonting av det, säger hon.

Fler oljefällor har skapats för att fånga upp läckaget av dieselolja vid Kimstad kraftverk. De toppsugs vid behov och inspekteras varje dag.
Fler oljefällor har skapats för att fånga upp läckaget av dieselolja vid Kimstad kraftverk. De toppsugs vid behov och inspekteras varje dag.

Fredrik Hermann, vd för Svensk Kraftreserv, säger sig vara säker på hur mycket dieselolja som läckt ut.

– När vi förbrukar bränsle ska vi köpa utsläppsrätter för den koldioxid vid släpper ut. Den baseras på hur mycket bränsle vi har och gör av med, säger han och förklarar att mätningarna man gjort visar hur mycket som saknas.

– Det kan möjligen slå på några hundra liter hit eller dit, men vi är ganska säkra på hur mycket som saknas under perioden.

En haveriutredning om orsaken till läckan pågår. Rörsystemet är skrotat, ett nytt projekteras och högsta prioritet är sanering och provtagning i området för att man ska vara säker på omfattningen.

– Kartläggningen är ganska omfattande, för vi vill inte missa något område och vi har gjort provtagningar i brunnar och i mark, säger Fredrik Hermann.

Dieselolja

Små mängder dieselolja räcker för att smutsa ned dricksvatten. En deciliter är nog för att förorena tiotusen kubikmeter (1 0000000 liter vatten). Utsläpp som sprids till mark, grundvatten eller vattendrag kan förorsaka miljöskador.

Dieseloljor är miljöfarliga, cancerframkallande och kan vara dödliga vid förtäring om det når luftvägarna. Man bör undvika kontakt. Brandröken är svart, sotig och hälsoskadlig. För att antända oljan krävs relativ hög temperatur eller energi.

Källa: Räddningstjänsten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!