Det var på lördagskvällen som Motorgården skulle genomföra cruisingen på Kungsgatan. Arrangemanget har genomförts 14 gånger förut och varit en tradition som inte bara lockat bilar, utan också många åskådare, ända fram till 2019. Sedan kom pandemin.
I fjol skulle det ha blivit comeback. Men då tvingades Motorgården att stoppa arrangemanget för att de inte hade tillräckligt med flaggvakter. I år fanns rätt antal flaggvakter. Trots det tvingades Motorgården ställa in på nytt.
– Yttre befälet som var i tjänst i lördags skickade ett meddelande med två poliser som kom ut till Motorgården. Vi hade tillstånd, men kommunen var inte villig att stänga av rödljusen på Kungsgatan. Vi fick inte heller använda våra flaggvakter, enligt polisen. Vi kan inte bedriva någon cruising, då vi inte kan stoppa trafiken, säger Mikael Eriksson som var arrangör på ansökan.
Hos Motorgården har det inställda arrangemanget varit en besvikelse. Föreningen skickade in ansökan redan i mars. När Motorgården fick tillbaka tillståndsbeviset från polisen i onsdags eftermiddag kände de inte igen villkoren från tidigare tillstånd. Det var också ont om tid att kunna ha en dialog eller överklaga beslutet.
– Mikael Eriksson jobbade natt så han skrev ut handlingen i fredags. Vår reaktion var: "Brukar det verkligen stå så här?". Enligt handlingarna skulle rödljus inte stängas av och vi fick inte ha flaggvakterna. Det har vi haft i alla år, för att styra trafiken så att det ska flyta på bra, säger Mikael Waleij från Motorgården.
Jan Fryksén vid polisen i Norrköping betonar att beslutet att ställa in kortegen kom från arrangören själv.
– De hade tillstånd att genomföra cruisingen. När de väl skulle köra igång tänkte de stänga av trafikljus och ha egna flaggvakter, det får de inte enligt tillståndet. Det är kommunen som motsatte sig trafikljusen, inte polisen. Det var inte så att vi sa: "Ni får inte åka". Det var något de valde själva när de inte fick stänga av ljusen, säger Jan Fryksén.
Har det kommit nya regler när det gäller flaggvakter?
– De har inte haft det här arrangemanget på några år. När jag var yttre befäl kunde de själva ha flaggvakter och fick stänga av trafikljusen för kommunen. Det finns en regel om att det ska vara polis, eller militärpolis när man ska stänga av trafik. Vem som helst får inte stå med flagga och dirigera. Den regeln har nog varit ganska länge.
Ni hade ett möte i juni ute hos Motorgården. Då var det ingen diskussion om vad som gällde?
– Då var det diskussion med Östgötatrafiken. De hade motsatt sig sträckningen men Östgötatrafiken kom inte till det mötet. Vi kom inte till några beslut då, säger Jan Fryksén.
Även internt är beslutsvägarna långa. Lokalpolisområdet fick precis som Motorgården det formella beslutet i onsdags från polisens tillståndsenhet.
Efteråt har Motorgården fått information från polisen som säger att det formellt också krävs en ansökan till länsstyrelsen, utöver till polis och kommun, för att arrangera cruising. Det gäller inte vid korteger som vids 1 maj.
– 4000–7000 kronor kostar det att lämna in, minst fyra månader i förväg. Vi har varit ute i god tid, så det är egentligen inget problem. Men vi kommer nog inte arrangera någon mer cruising i fortsättningen. Det blir för mycket bök med alla instanser, säger Mikael Eriksson.