Elcykeln – det nya tjänstefordonet

Norrköpings kommun har köpt in ytterligare tre elcyklar, som de anställda på förvaltningshuset Rosen inbjöds att testa på fredagen.

Provtur. Olle Classon instruerar Sonia Djemina innan hon tar en tur på elcykeln.

Provtur. Olle Classon instruerar Sonia Djemina innan hon tar en tur på elcykeln.

Foto: Mikael Strand

Norrköping2015-05-23 02:00

– Vi vill att alla i tjänsten ska kunna resa mera hållbart och då är en elcykel något smidigare än en vanlig cykel, säger Anna Lewander, enhetschef på tekniska kontoret .

Elcykeln, en damcykel, som man valt har upphandlats av upphandlingscentralen och kostar cirka 12 000 kronor och dess batteri sägs räcka cirka 50 kilometer innan det måste laddas. Batteriet ska kunna laddas vid minst tusen tillfällen.

– Det är ungefär detsamma för alla elcyklar, men vi ville också ha en enkel laddare och vi hade som krav att det skulle vara en damcykel för att man lätt ska ta sig på och av, säger Olle Classon, systemadministratör i kommunen.

Han berättar också att livslängden på batteriet givetvis beror på hur mycket kraft den som cyklar ger batteriet, då cykeln laddar när den rullar.

Kommunalrådet och ­tillika ordföranden i bygg- och miljönämnden, Reidar Svedahl, menar att det utan tvekan är en miljösatsning.

– Att cykla är fantastiskt och jag tillhör de som cyklar året runt och man vet ju att det är bra för hälsan, säger han och tillägger att kommunen har avsatt mellan 40 och 50 miljoner under de närmaste tre åren för att underlätta för de som väljer att cykla.

En av dem som tagit sig ut för att testa elcykel den här dagen var Sonia Djemia, utredningssekreterare på färdtjänst.

– Det här är första gången jag prövar en elcykel, säger hon och berättar att hon vid hembesök använder bil, men nu vill ge elcykeln en chans

– Jag kommer att anmäla mitt intresse, säger hon, men till jobbet fortsätter hon åka bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om