Remsarektor, rektor med samordnat ansvar, är Patrik Lindströms titel. Han har tillsammans med de övriga tre rektorerna haft mötestätt, efter de kraftiga smällare som kastades på Hagagymnasiet före lunch på torsdagen.
En smällare droppades från tredje våningen ned mot det kafé som skolans 720 elever dagligen passerar. Den andra smälldes av utanför skolbyggnaden enligt polisanmälan för ofredande.
– Det satt folk i kafeterian. Det är uppenbart att de riskerar få både hörsel- eller brännskador när man kastar en sådan här smällare inomhus. Det går inte att bortse ifrån. Vi har uppmanat eleverna att söka vård om det är så att de har hörselproblem. Även elever med annan bakgrund kan uppleva en ångest av en sådan här händelse, säger Patrik Lindström dagen efter incidenten.
Fyra elever blev avstängda med hjälp av skollagen från Hagagymnasiet. Skolledningen har haft samtal både med vårdnadshavare och främst elever som befunnit sig kring händelsen.
– Vi träffar alla och försöker få en helhetsbild. Även andra elever har vi pratat med, som sett och hört händelsen. Så vi börjar få en bra uppfattning av hur det gått till. Det är en grupp av elever det handlar om. En del är mer, andra är mindre skyldiga till detta. Men någon eller några av de avstängda kan vara helt oskyldiga, säger Patrik Lindström som är fåordig av sekretesskäl.
Den kanske största skadan var de känslor som elever och personal upplevde, innan det stod klart vad som var orsaken till smällarna. Teoretiskt har man haft genomgångar om hur skolan ska agera vid terrordåd.
– Tankarna kom, det gjorde också hos personalen innan man visste vad som hänt. Men polis och väktare var här efter bara några minuter så det känns som att de flesta agerade väldigt bra. Sedan kan man alltid diskutera om det är så bra att många blir nyfikna och söker sig till händelsen. Om det hade varit en skjutning så vill vi kanske inte att eleverna ska vara så intresserade. Utan agera tvärtom. Men det mesta fungerade väldigt bra, säger Patrik Lindström.
Under 28 år på skolan har rektorn aldrig upplevt något liknande.
– Vi har en krisgrupp på skolan, den har vi inte sammankallat. Men det finns saker att hämta. Vad hände, hur agerade vi? Gjorde vi rätt saker? Det finns saker att lära sig.