Eleverna valde Sofia till demokraticoach
Eleverna har själva valt henne. Sofia Karsinger ny demokraticoach för gymnasieleverna i Norrköping.
Det som var viktigt för eleverna var att få någon som de kände skulle kunna bistå dem, som var lätt att prata med och som hade förståelse för eleverna.
Sofia vann, kanske beroende på att hon med sina 26 år inte var långt borta från tiden som elev, och som också hunnit med att vara gymnasielärare i ett par år i Mjölby.
? Jag kände att här menar man verkligen allvar med demokrati, säger Sofia.
Beslutet att utveckla demokratiarbetet finns inskrivet både i läroplanen och i skollagen och har redan tidigare praktiserats vid gymnasieskolorna i Norrköping. Nu går man vidare och inrättar en lokal styrelse med elevmajoritet. Elevråden kommer också att finnas med i den politiska gymnasienämnden. Där med samma status som de fackliga företrädarna, det vill säga de får yttra sig och ställa frågor, men har ingen rösträtt.
? Arbetet har blivit försenat beroende på att vi haft en stor omorganisation när vi gått ned från sex till fyra gymnasieskolor, säger Jan-Olov Öster, ordförande i gymnasienämnden. Men nu är det full fart framåt, intygar både han och kommunalrådet Li Teske.
Samma inställning finns inom gymnasienämnden betonar de.
? Jajamensan, säger en ledamot när hela nämnden raskt passerar rakt genom presskonferensen. Elevrådesrepresentanterna har redan varit med på ett par sammanträden, där man främst diskuterat de framtida arbetsformerna.
Sofia Karsingers första uppgift blir att på en skola starta en lokal styrelse som skall ta över vissa frågor från gymnasienämnden, rektor och skolkonferens. Vilken skola som blir först ut och vilka frågor det kan handla om skall det beslutas om i gymnasienämnden.
? Eleverna kommer inte att få besluta i budgetfrågor, enskilda elevfall eller i känsliga ärenden. Däremot kan det handla om arbetsplaner, policydokument, mobbningsplaner och inriktning på de nationella programmen, friluftsdagar med mera säger Sofia Karsinger.
Styrelsen skall inte ta över det professionella ansvaret som pedagoger, skolledare och lärare har, framhåller Jan-Olov Öster. En huvuduppgift blir att verka för ett bra samarbete mellan elever och personal.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!