"En del i en livsstil"

Handels utredningsinstitut (HUI) har utsett hörlurarna till årets julklapp. En livsstils-pryl som allt färre kan klara sig utan. Och fler och fler kan köpa lurar av sin egen favoritartist.

Adam Westerholm fingrar på några nyinkomna hörlurar med Motörhead-loggor på kåporna. Själv skulle han aldrig gå hemifrån utan lurar.

Adam Westerholm fingrar på några nyinkomna hörlurar med Motörhead-loggor på kåporna. Själv skulle han aldrig gå hemifrån utan lurar.

Foto: Fredrik Jonson

Norrköping2012-11-22 00:00

- Hörlurarna fyller inte bara en funktion, utan blir allt oftare en del i, och en symbol för, en livsstil. Lyssna verkar vara det nya läsa, och aldrig förr har hörlurarna använts i samma utsträckning eller varit så populära som nu, säger Lena Larsson, vd på HUI research.

NT gav sig ut på stan för att syna spaningen. Kring halv elva i går förmiddag var det knappast någon majoritet som gick omkring med lurar, inte ens bland de som gick ensamma. Men här och var mötte vi personer som stärkte bilden.

Alla vi pratar med säger att de tar fram sina hörlurar under transportsträckor, och ofta när de tränar.

Mammalediga Jenny Jarskog väljer gärna talböcker, och hörlurar som släpper in ljud även från omgivningen. Hon vill nämligen både höra den trafiken under sina promenader, och snabbt uppfatta ljud från barnvagnen.

Två sorters hörlurar
Adam Westerholm, försäljare på Teknikmagasinet, skulle själv aldrig gå hemifrån utan sina hörlurar. Just nu lyssnar han mest på brittiska podcasts, det vill säga en slag internetradio. Humor, underhållning.

- Det är jättetråkigt att sitta på bussen eller gå någonstans, utan att ha något att tänka på, något som finns där.

Han berättar om en iakttagelse han läst om på nätet.

- Förr när vi träffade varandra på gatan och sa hej, så lyfte vi på hatten. Nu tar vi ur lurarna.

Grovt räknat finns det två sorters hörlurar. Kåpor, samt de små snäckorna som man stoppar in i örat, så kallade "in-ear-lurar". 80-90 procent av kunderna på Teknikmagasinet väljer den senare sorten.

- De med mikrofon går bäst. Folk vill kunna prata i telefon med samma lurar som de lyssnar på musik med, säger Adam Westerholm.

Platta sladdar populära
På sistone har särskilt de platta sladdarna blivit populära, eftersom de inte tjorvar sig på samma sätt som de runda.

På stan möter vi också Viktor Hedberg, som enligt egen utsago är en av de första som går omkring med Motörhead-lurar. Han köpte dem förra veckan. Loggan på kåporna var viktig, förstås, men ännu viktigare var att ljudet höll tillräcklig kvalité.

- Jag lyssnar på musik mellan två och tre timmar per dag, till och från jobbet och på träningen.

Även artister som Dr. Dre, 50 cent och Lady Gaga har börjat designa egna hörlurar. Det finns också flera varianter på nätet där sladden vävts samman med ett halsband, eller där själva öronpluggen garnerats med smycken. Det finns faktiskt exempel på lurar med äkta guld och diamanter, men då till ett skyhögt pris.

Årets julklapp

1988 Bakmaskin

1989 Videokameran

1990 Woken

1991 CD-spelaren

1992 TV-spelet

1993 En doft (parfym)

1994 Mobiltelefonen

1995 CD-skivan

1996 Internetpaketet

1997 Det elektroniska husdjuret

1998 Dataspelet

1999 Boken

2000 DVD-spelaren

2001 Verktyget

2002 Kokboken

2003 Mössan

2004 Den platta tv:n

2005 Ett pokerset

2006 Ljudboken

2007 GPS-mottagaren

2008 En upplevelse

2009 Spikmattan

2010 Surfplattan

2011 Den färdigpackade matkassen

2012 Hörlurarna

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om