En flygplats förskonad från de stora katastroferna

Kungsängen är landets äldsta civila flygplats som fortfarande är i drift och i år firar man 75 år. Under åren har det inte inträffat några större flygkrascher eller tillbud. Men i november 1957 var det många som trodde att katastrofen var ett faktum.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2009-03-14 00:15
Det var en DC 6:a som tillhörde SAS som kraschlandade på Kungsängen sent på eftermiddagen, fredagen den 29 november 1957.Dramatiska scener utspelade sig på flygplatsen, minuterna efter planet Gran Vikings kraschlandning. Katastroflarmet utlöstes och förutom flygplatsbrandkåren deltog stadens egen brandkår, personal från flygplatsbrandkåren på F 13, borgarbrandkåren och ambulanser.I NT kunde läsarna i efterhand ta del av hur tankarna gick bland räddningspersonalen.- Vad har hänt? Hur många människoliv har nu gått till spillo? Inte ett enda, skulle det visa sig. Vid kraschen fanns det fem personer ombord och när elden spred sig fick de handgripligen kasta sig ur flygplanet. Så snabbt spred sig elden via det lättantändliga flygbränslet.Övat landning
Men det visade sig att det inte fanns en enda passagerare ombord, bara besättningen. Gran Viking, en av SAS DC 6:or hade övat landning på Kungsängen och det var vid en sådan som kraschen inträffade.Under ledning av övningsledaren, flygkapten Thore Gulsrud från Norge, hade Gran Viking gjort en landning tidigare på eftermiddagen och då gick allt väl.Men vid övningspassets andra landning, omkring klockan 16.30, gick allt snett. Enligt haverikommissionen berodde kraschen på ett fel
i landningsstället, trots att besättningen efteråt berättade att indikeringslamporna lyste att hjulen var utfällda.Nästan övertänd
Högervingen var den som först fick ta emot stöten vid kraschen, vilket ledde till gnistor som i sin tur antände flygbränslet i vingtankarna. Höga eldslågor slog upp mot himlen och vindriktningen gjorde att hela flygkroppen, förutom vänstervingen, snart var övertänd.Faran för att även den, fylld med cirka 5 000 liter flygbensin, skulle börja brinna var direkt överhängande. Men brandpersonalen lyckades med sin intensiva skumsläckning skära av elden så den aldrig nådde vänstervingen.NT skildrade givetvis flygolyckan och när det stod klart att den inte tog några liv, inriktade sig tidningen på kostnaden för ett flygplan i vrak.Erfarna flygare
"7,5 miljoner kronor till spillo på Kungsängen", löd den svarta rubriken. Så mycket kostade ett flygplan, av modellen DC 6.Det visade sig också att de tre eleverna i planet inte var några duvungar. Samtliga var flygkaptener och den graden nås först efter 4 000 flygtimmar. Alla tre hade tidigare flugit passagerartrafik i DC 3:or med både SAS och Scandia.Med tiden blev Kungsängen en betydande flygplats för fraktflyget, men det var först 1963 som den fick status som internationell flygplats.Linjen Norrköping-Jönköping-Köpenhamn tog sedan människor ut i stora världen. Och det stora lyftet för passagerartrafiken kom 1969 när SAS satte in jetflyg på sträckan Norrköping-Köpenhamn. Det handlade om både prestige och status. Staden hade en reguljär jetförbindelse med kontinenten.Och inga flygkatastrofer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!