- Vi har utvecklat ett enhetligt gränssnitt för alla bankomater där varje kund kommer att känna igen sin egen bank och dess tjänster oavsett i vilken bankomat kunden väljer att ta ut kontanter, säger Stefan Bergelind, vd Bankomat AB.
Ett enhetligt tangentbord, kortets placering
i maskinen och luckan för kontanter. Allt ska få ett enhetligt utseende där kunden lätt kan känna igen sig. Och säkerheten ska bli högre.
- Vi använder den senaste säkerhetsteknologin som innebär att det blir ytterst svårt att sätta skimmingutrustning på bankomaten, säger Stefan Bergelind. Med en elektronisk övervakningsutrustning larmar automaten direkt om någon försöker manipulera den.
Handikappanpassning
En taldialog i varje bankomat och ökad handikappanpassning är andra förbättringar som införs när bankomaterna moderniseras.
- För att reumatiker lättare ska kunna ta ut sitt kort ur bankomaten kommer kortet att matas ut minst 20 mm vilket är längre än vad som sker idag, säger Stefan Bergelind.
Ett kontantlöst samhälle
Bankomaten kom på 1970-talet och samarbetet mellan de fem storbankerna syftar till att effektivisera bankomatsystemet och sänka kostnaderna. De svenska bankkunderna använder, internationellt sett, lite kontanter och man räknar med att utvecklingen fortsätter mot ett mer kontantlöst samhälle.
I samband med övertagandet sker också en minskning av antalet automater, främst i storstadsområden samt vissa tätorter med flera uttagsautomater.
När bankomatbytet är klart hösten 2013 lanserar Bankomat AB även en app där man kan få information om vilka bankomater som är öppna för uttag.