Men innan man kommer så långt att fjärrvärmen kan kopplas på, väntar flera stora utmaningar för Eon.
– Först och främst måste vi ju övertala Rusta om att de ska värma upp anläggningen med fjärrvärme framför andra alternativ. Kontakter pågår, berättar regionchefen för Eon Värme, Henrik Johansson Casimiro.
Att bygga ut fjärrvärmenätet åt det håller innebär att man tar oexploaterad mark i anspråk. Men det är inte bara att sätta spaden i jorden och börja gräva:
– Nej, det finns många intressenter att ta hänsyn till. Vi för samtal med både hamnen, kommunen och Trafikverket så att våra ledningar inte ska kollidera med andra stora infrastruktursatsningar, som ska göras på Malmölandet, med hamnens utbyggnad och Kardonbanan bland annat. Det gäller att vi vet var vi gräver och den planeringen pågår nu för fullt.
Innan man vet hur ledningarna ska dras vet man inte heller hur dyr satsningen blir för Eon.
– När vi väl kan börja gräva finns det ju mycket som går lättare på Malmölandet än när vi lägger ner ledningar inne i stadsmiljön, men här har vi istället en annan fördyrande komplikation. Ledningen måste komma över från Händelö till Malmölandet, det vill säga korsa Bråviken. Troligen innebär det att vi måste borra oss under.
Norrköpings kommun hoppas som bekant att södra Malmölandet så småningom ska exploateras av fler företag än Rusta. Här tror man att uppemot 600 anställda ska kunna jobba, varav 300 på Rustas lager.
– Ja, det är klart att vi hoppas på fler än Rusta som kunder om vi gör en så här stor investering. Och det är naturligtvis inte så att vi kan räkna med att Rusta ska bära en större kostnad än normalt. Vi jobbar i en konkurrensutsatt bransch och måste ge dem ett erbjudande som ligger i nivå vad andra uppvärmningsalternativ skulle kosta, säger Henrik Johansson Casimiro, som berättar att man satsar en miljon kronor på föreberedelsearbetet:
– Väljer Rusta att satsa på fjärrvärme ska vi se till att den också kan kopplas på i rätt tid innan verksamheten drar igång.