Cafékedjan är inget ovanligt inslag i fastighetsbolaget Jernhusens stationer. Av de 40 stationshus som Jernhusen är ägare av inkvarterar ett tiotal av dem ett Espresso House.
– Vi ser det som ett väldigt positivt inslag i stationsmiljöerna. Det blir en trygg mötesplats för resenärerna, säger Cecilia Granath, pressasvarig på Jernhusen.
Det var 2014 som SJ tog beslutet att lägga ner samtliga sina resebutiker runt om i landet. Den som vill köpa biljett på plats får söka sig till biljettautomaten eller till Pressbyrån runt hörnet. Och den som vill ha kundservice får nöja sig med en kopp kaffe och kanske en muffins.
– SJ tog själva beslutet att lägga ner sina resebutiker. Det är tråkigt att de stängde butiken, men det följer sig naturligt i och med den tekniska utvecklingen. Vi har i alla fall inte fått några negativa reaktioner på det. Tvärtom, säger Cecilia Granath.
En som gärna sett att SJ:s resebutik funnits kvar är cafébesökaren Stina Petersson från Stockholm.
– Det hade varit bra om det funnits både och. Jag skulle köpa biljetter till "Snälltåget", men det gick inte i automaterna. Det hade varit bra att kunna prata med någon på plats, säger Stina Petersson, som varit på besök hos sin pojkvän i Rejmyre.
Sofie Falenius, som dagligen pendlar till Linköping, är däremot väldigt positiv till det nyinflyttade cafét.
– Det är mycket bra! Jag går hellre på café än till en resebutik.