- Man upplever oss som en uppstickare som kan leverera mycket trots att vi i sammanhanget är ganska litet, säger Elin Brozén.
Hon är vd för Marknadsbolaget och jobbar med att marknadsföra Fjärde storstadsregionen.
Och hon är mycket nöjd med resultatet från undersökningen som bygger på intervjuer med tidigare studenter vid Linköpings universitet och i dag är bosatta utanför Östergötland.
- De är viktiga ambassadörer för oss. De agerar dessutom på olika positioner både i näringslivet och i det offentliga och är jätteviktiga för bilden av vår region.
Kritik mot namnet
Vissa reservationer finns dock.
- Det finns alltid en kritik mot själva namnet, Fjärde storstadsregionen. Varför man vill vara fyra?, till exempel.
Elin Brozén ser gärna att fler före detta studenter flyttar tillbaka till Östergötland.
"Konkurrensfördel"
Men för att locka dem tillbaka måste man bli bättre på att lyfta fram vilka attraktiva jobb som finns här, menar hon.
- Vår region är i stort behov av kvalificerad arbetskraft och då är det här en målgrupp som är intressant givetvis.
- Vi har 170 000 arbetstillfällen inom 45 minuter. Det är en konkurrensfördel.
Ibland kritiseras kommunerna för att ha svårt att samarbeta och dessutom finns en gammal konflikt mellan Norrköping och Linköping. Hur ser du på det?
- Den konflikten tillhör historien, tror jag. I dag är många medvetna om att det inte är någon framkomlig väg.
- Då kan man dra nytta av människor som har jobbat någon annanstans och sett andra saker.