I Norrköpings polisområde fick poliserna i yttre tjänst veta att de på två månader skulle utfärda nästan lika många ordningsförelägganden som de gjort under hela året.
Varje polis fick i uppdrag att skriva 20 ordningsbotar för att målen skulle hållas, enligt ett internt material som NT har tagit del av.
I Linköping valde ledningen en annan strategi, där pekades särskilda trafikdagar ut då man skulle utföra så kallade blås.
Samtidigt konstateras att östgötapolisen låg sämst till i landet när det handlade om att rapportera hastighetsöverträdelser i spannet 6-9 kilometer
i timmen.
Lars-Jonney Jonsson, chef för trafikpolisen i Östergötland, beklagar att åtgärderna sattes in så sent. Tidigare år har Östergötland alltid klarat målet på 101 200 utandningsprov.
"Tappat lite"
- 2012 klarade vi inte det. Det är svårt att säga vad det beror på, men myndigheten gjorde en omorganisation hösten 2011 och mycket fokus har legat på att få snurr på utredningarna av mängdbrott, som inte har gått så jättebra. Det gör att man har tappat lite i den yttre verksamheten i polisområdena.
I statistiken syns tydligt att polisområdena i Norrköping, Linköping och Motala i slutet av oktober halkat efter rejält i förhållande till målen.
Ett blås per dag
- Då är det lätt att det i medarbetarnas ögon blir en pinnjakt, men jag har predikat sedan januari-februari att man måste börja jobba med det här direkt för att det ska bli färdigt i tid. Om man gör det är det inga problem att hinna.
Under ett år ska, enligt Lars-Jonney Jonsson, varje polis i yttre tjänst utföra omkring 300 utandningsprov och skriva 32 ordningsbotar. Det innebär drygt ett blås per arbetspass.
Men när man snabbt ska komma ikapp ökar pressen.
- Det blir lite pinnjakt när man slirat resten av året. Men min målsättning har varit att försöka undvika den här pinnjaktsdebatten genom att varje månad rapportera hur vi ligger till. Det är inte de kvantitativa målen som är viktiga att uppfylla, utan det är ett medel för att nå målen med färre skadade och döda i trafiken.
Läs mer i måndagens NT.