F1 rattar teknikspäckat

På en Formula 1-bil gör man mer än bara styr bilen med ratten. I stort sett allt kan justeras med de nya moderna hightech-rattarna.

Foto: Daniel Ochoa de Olza/AP

Foto: Daniel Ochoa de Olza/AP

Foto: Daniel Ochoa de Olza

Norrköping2010-02-23 00:00
Om man tittar närmare på en ratt som sitter i dagens moderna F1-bilar så finner man ingen större likhet med den ratt vi har i våra personbilar. Dels är den inte rund, dels är F1-ratten fullbelamrad med knappar och vridreglage.Via alla dessa reglage kan föraren ändra på en rad olika parametrar för att göra bilen optimal för just det ögonblicket.Teamen lägger ned otrolig med tid och pengar för att får fram den allra bästa ratten för sina tävlingsbilar. Växla med paddlar
Det var i början av 1990-talet som man började att överge de traditionella rattarna. I den vevan kom de så kallade paddlarna som satt bakom ratten. Med dem växlade man upp eller ned genom en enkel knapptryckning. Risken att missa en växel, och därmed dyrbar tid, var eliminerad. En annan fördel med dessa paddlar var att föraren aldrig behövde släppa ratten vid växling.Den här tekniken med paddlar för att växla finns tillgängligt för vanliga personbilar hos ett stort antal biltillverkare. Ett bra exempel på hur F1-sportens teknikutveckling kommer till gagn för vanliga personbilar vartefter utvecklingen går framåt.I samma sväng började man förse rattarna med nya funktioner. En modern F1-bil har ofta över ett dussin funktioner inbyggda i ratten.Under racen kan föraren välja olika typer av motormappning som i sin tur ger olika motoreffekt och bränsleförbrukning. Leder föraren komfortabelt kan man välja en mappning som gör att man minimerar risken för bränslestopp eller motorskador. Likaså kan man minska motoreffekten om det uppstår regn som gör banan hal. Hysch hysch
Själva F1-rattarna tillverkas under stort hysch-hysch hos varje team. Materialet i rattarna är av carbon-fiber, aluminium, titan och plastmaterial. Allt för att hålla nere vikten.Att montera och göra klart en ratt tar över 100 arbetstimmar. När montering är klar har man en ratt som väger strax över ett kilo och som kan tas bort från rattstången med en knapptryckning. Detta för att annars kan inte förarna ta sig ned in den trånga sittbrunnen.Teamen brukar låta tillverka minst fem rattar till varje förare. Två följer alltid tävlingsbilen och tre av dem används av testförarna. I vissa F1-stall gör man individuella rattar, allt enligt förarnas önskemål.F1-rattarna liknar mer en platta med ett handtag på vardera sida. Dessa handtag är utformade exakt efter förarens händer. På ratten hittar man även en display som visar bland annat varvtal på motorn, varvtider, hastighet och vilken växel man kör på. Rejäl prislapp
Att lära sig hantera dessa rattar i hastigheter som inte sällan är kring 300 km/h-strecken är inte lätt. Teamen har ofta så kallade "dummys" som förarna kan sitta vid en dator och träna på. Med all denna teknik och lätta material blir prislappen rätt så rejäl. Varje ratt landar kring 250 000-300 000 kronor per styck.McLarens F1-team har en egen policy som säger att om förare kommit på prispallen ska den ratt som använts tas ur bruk och sparas som souvenir.Något att köpa i souvenir-butiken?Knappast...
Fakta Detta finns på ratten
PL: Pit Lane Control. Gör bilen håller exakt max tillåtna hastighet i depån.FUEL: Bestämmer vilken mappning motorn ska ha.R: Knapp för att tala med depån via radio.TYRE: Reglage för att sätta upp bilen för rätt däck.N: Neutral-läget. Används bara vid starten.WING: Justering av spoilers under körning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!