Facket vill få bort hanteringen av kontanter
Arne Nielsen och facket önskar att det hade funnits en övervakningskamerai bussen som filmat det väpnade rånet.
Bo Lingestig.
Foto: Fotograf saknas!
Han är ordförande i Kommunals sektion 4, som organiserar buss- och spårvagnsförare i Östergötland.
Just nu pågår i Sverige en facklig kampanj och namninsamling för att öka säkerheten för chaufförer som kör kollektivtrafik. Kampanjen drivs av Kommunal och Seko, som organiserar tågförarna och tågvärdarna.
Kommunal vill få bort oupplysta hållplatser och vändplatser. Man kräver att belysningen inte minskar efter en viss tid på kvällen då kollektivtrafiken fortfarande är i gång, som exempelvis vid Söder tull.
- Men fick vi bort kontanthanteringen så löser vi grundproblemet. Finns det inga pengar att ta minskar rånrisken avsevärt, säger Bo Lingestig.
På pendeltågen kan man numera betala med kort. Men inte på bussar och spårvagnar.
Äger bara problemet
- Det finns system för det. Man kan köpa biljetter med betalkort eller lösa biljett i automater vid hållplatser och på andra ställen, säger Bo Lingestig.
Han gör jämförelsen med att det går att betala parkeringsavgift med bensinkortet på många parkeringar.
- Men vi äger inte frågan, bara problemet, konstaterar han.
Bo Lingestig beklagar att frågan om kontanthanteringen bollas mellan utförare och beställare och att ingenting händer.
- Ingen vill ta kostnaden, men frågan är alltid "på gång" i diskussionerna, säger han en smula uppgivet.
Ständig dialog
Mats Eriksson är trafikområdeschef på Connex i Norrköping, och hänvisar inte helt överraskande till Östgötatrafiken.
- Vi rår inte över biljettsystemet, men det pågår en ständig dialog, säger han.
Vad han känner till har dock inte Connex framfört något önskemål till Östgötatrafiken om att förarna ska få slippa hantera kontanter framöver.
NT lyckades under tisdagen inte nå någon på Östgötatrafiken som kunde kommentera frågan om kontant betalning på bussar och spårvagnar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!