Sammanlagt delades det ut lite drygt 600 viten under 2013 i samband med sjuktransporter och färdtjänst. Av dessa fick Tuwa Specialtransporter böter för ungefär 500 förseelser. Alltså vid ungefär 80 procent av tillfällena.
– Det är mycket och det har vi diskuterat med transportören, säger Ylva Persson, enhetschef för skolskjuts och färdtjänst vid tekniska kontoret i Norrköpings kommun.
Tuwa Specialtransporter har kontrakt med Norrköpings kommun att utföra sjuktransporter och färdtjänst.
Under 2013 hade man det uppdraget tillsammans med tre andra aktörer.
Det var Vikbolands Taxi, Taxibil AB och Tunabergs Taxi. Enligt det avtal som bolagen har skrivit på får man böter (vite) när man inte klarar av att leverera den tjänst man har lovat.
2013 var Samres ansvariga för att ge viten. Det här följs sedan upp på ett kvartalsmöte där kommunen, tillsammans med Samres och berört bolag går igenom vad vitena beror på.
Från Tuwa Specialtransporter är man sparsam i sina kommentarer.
– Jag vet att vi hade en del sjukdomar samt något problem med vissa fordon under en period. Kanske gjorde detta att vi fick vissa problem med driften, säger Johan Lindberg, talesperson för bolaget.
Men ni hade överlägset flest under hela året. Vad beror det på?
– Vi införskaffade nya fordon till uppdraget. Vi har kompletterat med fler under resans gång. I övrigt finns inga händelser att peka på, säger han.
Varje vite som delas ut i sig är inte särskilt stort. Men sammanlagt har Tuwa Specialtransporter fått böta runt 100 000 kronor. Oftast har det handlat böter för bristande tillgänglighet.
– Bristande tillgänglighet kan innebära att en bil inte kunde tas i bruk då den skulle vara i schema. Detta kan antingen bero på att fordonen är trasiga eller att transportören inte hade en förare till uppdraget, säger Ylva Persson.
Enligt henne kontrolleras leverantörerna genom stickprov. Det kan innebära allt från kontroll av skolskjutsskyltar till en totalgenomgång av fodonet hos bilprovningen.
– Vi tittar även på att leverantörerna följer avtalet vad gäller exempelvis utbildning av personalen. Klagomål som inkommer från kunder leder också till en utredning som kan göra att vi hittar brister hos leverantörer, svarar hon.
Just nu är också Tuwa Specialtransporter under lupp eftersom man har velat överföra sitt avtal till en underentreprenör. Något som inte är tillåtet enligt avtalet såvida inte kommunen går med på det.
– Norrköpings kommun och upphandlingscenter sa nej till denna förfrågan. Detta till följd av att Tuwa Specialtranports avtal är ett av de avtal som i och med överlämningen av driften av färdtjänst till Landstinget och Östgötatrafiken ska överlåtas till Östgötatrafiken. Det är lämpligast att beslut om detta tas av Östgötatrafiken istället för att vi gör det så kort tid innan de ska ta över, säger hon.