Färre tågbiljetter gav större intäkter

En matematisk gåta fick sin enkla och rimliga förklaring när siffrorna för tågtrafiken till och från Norrköping 1966 redovisades.

Färre men längre resor. Så förklarades "den omöjliga ekvationen" på Norrköping C under 1966.

Färre men längre resor. Så förklarades "den omöjliga ekvationen" på Norrköping C under 1966.

Foto: Ingvar Anehed

Norrköping2020-05-18 19:00

Större intäkter men färre sålda biljetter. Den till synes något ologiska ekvationen noterades vid Norrköpings centralstation under 1966. Under året såldes tågbiljetter för 5 100 949 kronor. Att jämföras med siffrorna från 1965 då persontrafikinkomsterna vid Norrköping C uppgick till 4 918 196 kronor.

Ändå såldes färre biljetter. Förklara det, den som kan. Underinspektör Gunnar Hector på SJ kunde och satt inne på den rimliga förklaringen.

– Ökningen beror på flera långa och medellånga resor. Vilket ger belägg för uppgiften att allmänheten har börjat göra längre resor istället, sa han när NT undersökte det hela i februari 1967.

Under 1966 såldes 255 274 biljetter vid Norrköping C mot 273 143 under året innan. Även vagnlasttrafiken sackade något under samma år. Under 1966 lastades och lossades 60 258 vagnar i Norrköping mot 60 326 under 1965.

– Ett resultat av det allmänt försämrade konjunkturläget. Detta gäller i princip också för styckegodstrafiken. Om man sätter uppgifterna för Norrköping C i sitt rätta perspektiv, nämligen för Norrköpings driftdistrikt, så finns det ingen anledning att klaga. Både persontrafikuppbörden och kvantiteten avsänt gods har ökat, lugnade underinspektör Hector.

Tåg har alltid stått högt i kurs här på sidan. Centralstationen är dessutom en av Norrköpings vackraste byggnader. Den invigdes 1866 och ritades av arkitekt Adolf Wilhelm Edelswärd i klassiska "herrgårdsstil". Sedan 2001 är stationen statligt byggnadsminne.

Karta: Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!