Fastan julrush för mathandeln

Snart kommer var tredje kund att ha utländsk bakgrund. Det är en kaka som få delar på.
- Fastan bland muslimer är rena julafton. Här finns miljarder att tjäna, säger Roken Cilgen.

Norrköping2006-10-19 04:00
Det handlas mat och presenter, och rings samtal hem. I Stockholms förorter ökar försäljningen 25 procent. Svensk Handel gissar att fastande muslimer handlar för minst 1 miljard.
- Det är fel att tro att de inte äter och dricker, tvärtom äter de ännu större måltider när solen gått ned.
Det förklarar marknadskonsulten Roken Cilgen med kurdistanska rötter.

Mer kul
På söndag upphör ramadan. Då dignar borden och barnen får paket, ofta en ny uppsättning kläder. Vuxna får choklad och konfekt.
- Precis som på julen. De som inte är troende festar också mycket aktivt.
- Om butikerna uppmärksammar fastan känner många stolthet. Det är mer kul att fira, säger Roken Cilgen som är delägare i Cross Communication.

Hård prispress
Livsmedelsjättar som Axfood och Coop forum börjar upptäcka den nya marknaden, i runda tal handlar det om 200 miljarder om året. Halalslaktat lamm, inlagda grönsaker, torkad frukt och dadlar börjar fylla hyllorna.
- Konkurrens är bara bra, men det svider, säger Jacob Chabo.
Orion livs är Norrköpings största och mest centrala orientaliska matbutik med ett mycket brett sortiment.
- Men jag kan inte ta hem lika stora mängder som livsmedelskedjorna, så prispressen är hård.

Nobbar varmkorven
Willys i Hageby i Norrköping satsar stenhårt, säger butikschefen Stefan Karlsson. Det globala sortimentet är omfattande och försäljningsökningen 25 procent.
- I synnerhet har kunderna från det forna Jugoslavien upptäckt våra varor. Hela butiken säljer mer under ramadan.
Söta bakverk, typ baklava och halva, går som smör. Det gäller kunder från Turkiet och Kurdistan. Lammkorvar och kalkonkorvar är högvilt i Balkanländerna. Då duger det inte med Scans varmkorv.

Säckvis
Inte bara sortimentet, utan även förpackningarna är större. Här räcker inte små händiga rispaket utan ris köps i femkilossäckar.
- Affärerna bör ta in produkter som är anpassade efter hur familjerna ser ut, säger Roken Cilgen. Jag är förvånad över hur dåligt man marknadsför sig mot invandrargrupper.

Ljusa bäbisar
En svensk kvinna föder 1,4 barn medan en kvinna från Mellanöstern 3,7 barn. Blöjreklamen är inriktad på ljusa bebisar och inte anpassad till familjer som inte förstår språket så bra. För svenska föräldrar är det självklart att Polarn & Pyret förknippas med barnkläder. Men stora grupper bor i områden där man sällan nås av reklamen från världsledande företag, understryker Roken Cilgen.

Slår studenten
I dagarna besökte hon Norrköping och Linköping.
- Tänk om det fanns kort som det stod "Glad Ramadan" på. Det kunde man sända som en present med en biobiljett. Om man jämför med studentexamen, som varje år omfattar 90 000 personer och genererar massor av produkter, är ramadan betydligt större. Den engagerar nära 400 000 muslimer i Sverige.

Fler samtal
Telia har insett den växande marknaden och erbjuder billigare taxa. Om alla bara ringer ett samtal hem under fastan innebär det ökade inkomster.
22 procent av befolkningen har utländsk bakgrund. Invandringen svarar för 90 procent av befolkningsökningen. Marknadens tillväxt är störst från Mellanöstern och Balkan.

Unnar barnen
På vissa platser som Botkyrka är mer än hälften av invånarna från utlandet.
- Man kanske inte väljer konsum i första hand utan orientbutiken. Men nu har det blivit enklare att köpa sina varor utan att åka långa vägar, säger Roken Cilgen.
Det är marknaden - inte kunden - som är mångkulturell. Barnkläder är en stor utgift eftersom många unnar sina barn sådant som de själva saknat.
För Jacob Chabo, själv kristen syrian, är storsäljaren dadlar - algeriska, turkiska eller iranska.
- Under fastan gäller att få energi, och dadlar är dessutom mättande
Med 20 sorters nötter, grekiska pajer och fisken tilapia står han väl rustad när oktoberruschen sätter in.
Ramadan (fasta) pågår en månad fram till Eid Al-Fitr (fastans slut). Firas 22 oktober i Mellanöstern och 23 oktober i Turkiet. Omfattar 400 000 muslimer i Sverige.
Had-nison (nyår) firas
1 april. Omfattar 70 000 kristna syrianer i Sverige.
Norouz (nyår) firas 21 mars. Omfattar perser och kurder. I festen ingår sju produkter, bland annat äpplen och hyacinter, som symboliserar olika värden i hemmet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om