Femöresbrons ovissa framtidsresa

Här förvandlas Femöresbron till Femknopsbron. Det var i den marschtakten bron fraktades uppströms efter lunch på onsdagen för att i nästa skede, under torsdagen, kapas i fyra delar och undersökas på land.

Gåtan. "Ett skepp kommer lastat. Med vad?".

Gåtan. "Ett skepp kommer lastat. Med vad?".

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköping2017-10-25 17:12

Videon är inte längre tillgänglig

Videon är inte längre tillgänglig

Videon är inte längre tillgänglig

Videon är inte längre tillgänglig

"Ska det bli ett nytt Vasa?"

Förhandssnacket bland de många åskådarna i Åbackarna – Dolphins hade inte behövt skämmas – gick i tvivlets tecken när de sista förberedelserna genomfördes inför bortforslandet av Femöresbron. Operationen drog ut på tiden, regnet tilltog och när förtöjningarna väl släpptes hade många av dem utmed Strömmen gått hem.

Men flytten flöt bra.

På de båda pontonerna transporterades Norrköpingsbornas älskade Femöresbro ett par hundra meter uppför Strömmen för nattförankring vid Riksbron. Tre båtar drog och parerade strömmens påverkan i en hastighet av cirka fem knop. Pontonernas flytkraft visade sig, sedan de tömts på vatten, vara exakt som beräknad.

– Helt enligt planen, konstaterade Anna Boholm, projektsamordnare på tekniska kontoret, sedan Femöresbron förtöjts vid Riksbron.

– Visst, det har tagit lite längre tid än vi hade trott. Samtidigt har vi ingen brådska. Säkerheten har varit det absolut viktigaste vid flytten. Såväl säkerheten för personalen som för själva bron.

Under torsdagen kommer bron att kapas i fyra delar och transporteras landvägen till Bråvalla. Undersökningen på land avgör om den ska renoveras eller ersättas av en ny.

– I lekmannaögon ser bron långt ifrån välmående ut, sa Anna Boholm. De här dagarna har jag ständigt blivit påmind om hur mycket den betyder för Norrköpingsborna. Passagen över Strömmen vill ingen gå miste om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om