En kvinnlig patient uppsökte vårdcentralen i Hageby, Cityhälsan Söder, i februari 2016. Efter att ha fått kokande vatten på sig behandlades hon för brännskador.
Men trots vård i form av omläggning läkte inte såret. Kvinnans son bad om remiss till brännskadecentrum – men det dröjde till slutet av maj innan remissen skickades. Patienten opererades med hudtransplantation först i juni.
Vårdcentralen får nu kritik av IVO (Inspektionen för Vård- och omsorg) för att det tagit för lång tid innan kvinnan remitterades till brännskadecentrum. Enligt IVO var den medicinska handläggningen bristfällig från mitten av mars månad. Av journalen framgår det att patientens brännskada då fortfarande var utbredd utan egentliga tendenser till läkning efter avslutad antibiotikabehandling.
Enligt IVO har den bristfälliga vården medfört fördröjd sårläkning och onödigt lidande för patienten.
– Det här är naturligtvis inte bra. Jag håller med IVO i kritiken, säger Kenneth Andersson, verksamhetschef för Cityhälsan Söder.
Varför blev det så här?
– Som vi påpekat i vårt yttrande så är det viktigt att vi har läkarkonsultationer med jämna mellanrum även vid längre behandlingsperioder även om inga förändringar sker. Det här har jag nu tagit upp med vår personal, säger Andersson.
IVO gör bedömningen att orsaken till den bristfälliga vården är att patienten handlagts av många olika, därmed har ingen tagit ansvar för helheten.
– Jag skulle också önska att patienterna mötte samma personal varje gång de är här. Men så fungerar det ju inte, vi jobbar till exempel i olika skift, säger Kenneth Andersson.