Fler böter delas ut till tjuvåkare i Norrköping

Fler böter delas ut till resenärer på Norrköpings bussar, tåg och spårvagnar. Åker man utan giltigt färdbevis riskerar man 1200 kronor i böter.

Norrköping2011-08-05 00:00

- Det är ingen skillnad mellan att åka buss och att gå på bio, säger Stefan Wallin, trafikchef på Östgötatrafiken. Lika självklart som det är att betala för att gå på bio, ska det vara att betala för att åka kollektivtrafik.

Fler kontroller utförs
Av 2 463 personer som kontrollerades i Norrköpings tätort delades böter ut till 68 personer. Detta enligt en månadsrapport från maj i år. Åker du utan giltigt färdbevis så kan du få böter och det kan bli dyrt. 1 200 kronor ligger tilläggsavgiften på för vuxna och 600 kronor för ungdomar.

Trots det åker fler och fler utan giltigt färdbevis i Norrköpings kollektivtrafik, enligt Stefan Wallin. Fler kontroller utförs också vilket gör det lättare att upptäcka personer som inte betalat för sig.

Enligt Stefan Wallin är spårvagnen det fordon där flest åker utan giltigt färdbevis. Spårvagnarna är utformade så att föraren sitter i sin hytt längst fram i vagnen och har svårt att ha uppsikt över alla resenärer.En spårvagnskonduktör har funnits på vagnen för att hjälpa till med kontroll av färdbevis. Men under 2009 togs konduktörerna bort för att kommunen inte hade råd, säger Stefan Wallin. Det bidrog till ökningen av fuskåkandet.

"Glömde köpa"
- De vanligaste bortförklaringarna när man åker utan giltigt färdbevis är att man glömde köpa biljett eller att det är svårt att köpa färdbeviset eftersom man inte längre kan betala med kontanter på fordonet, säger Stefan Wallin.

Ett inbetalningskort delas vid kontroll ut till den som inte har färdbevis under resan. Inom tio dagar ska tilläggsavgiften finnas på Östgötatrafikens konto. Ungefär 90 procent av de bötfällda betalar sin tilläggsavgift.

- Om tilläggsavgiften inte betalas går ärendet vidare till inkasso och sedan kronofogden som driver in pengarna, säger Stefan Wallin.

Mellan åtta och tio procent av de utdelade böterna avskrivs för att personen överklagat.

För att få alla att åka med giltigt färdbevis skulle Östgötatrafiken behöva gå ifrån det nuvarande öppna betalsystemet till ett slutet system, tror Stefan Wallin.

- Som man har i Stockholm, säger han, med spärrar och spärrvakter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om