Fler börjar fråga om möjligheter att ladda bilen hemma

För att elbilen ska kunna bli ett attraktivt alternativ för fler krävs möjlighet till laddning under natten – även för de som bor i flerfamiljshus. Det är en bild som delas av fastighetsbolagen Hyresbostäder och Heimstaden – men de tror också på färre bilar i framtiden.

Laddstationer är en bristvara i innerstaden och flera bostadsområden.

Laddstationer är en bristvara i innerstaden och flera bostadsområden.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2022-03-18 05:00

Månad för månad ökar andelen elbilar i samhället. Men för många som bor i lägenhet känns kanske inte elbilen ännu som ett alternativ. För många behövs bättre möjligheter att bekvämt ladda när bilen står parkerad.

Hur det ser ut i dagsläget med laddplatser för nattladdning har kommunen inte gjort någon kartläggning av. Däremot finns det lagstiftning sedan 2021 som säger att parkeringar med fler än tio platser vid flerfamiljshus måste förberedas för laddstolpar. Utöver lagkravet ställer kommunen inga extra krav vid nybyggnation.

Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur på samhällsbyggnadskontoret.
Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur på samhällsbyggnadskontoret.

– Lagen som finns ställer redan väldigt hårda krav på laddplatser, så det är ett stort steg som man tar genom att följa lagen. Vi har inte några ytterligare krav, säger Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur på samhällsbyggnadskontoret.

Vissa butiker, som till exempel Lidl, erbjuder gratis laddning vid vissa av sina butiker.
Vissa butiker, som till exempel Lidl, erbjuder gratis laddning vid vissa av sina butiker.

Norrköping är en stad som vuxit fram under lång tid, något som märks när man i dag ska försöka få fram tillräckligt med el för framtida behov.

– Det finns platser där det är mer eller mindre enkelt att etablera laddpunkter beroende på hur ledningarna ser ut sedan innan. Det är ju ganska dyrt med ledningsdragningar, så det är en aspekt vi kommer ha med oss när de privata aktörerna ska etablera sig i Norrköping, förklarar Johan Smedner.

På kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder, med 10 500 bostäder, och privata Heimstaden, som har 2 300 lägenheter, delar man uppfattningen att tillgång till laddning på sin privata parkering kan göra en övergång till elbil mer attraktivt.

– Bland våra hyresgäster börjar den typen av laddning efterfrågas. Hittills har intresset varit rätt svalt, men det börjar att komma efterfrågan på så kallad normalladdning, alltså möjlighet att ladda över natten, säger Roger Björklund, it-strateg på Hyresbostäder.

Heimstaden, som har fastigheter i många städer runt om i Sverige och Europa, ser en skillnad på efterfrågan mellan olika orter.

– I Norrköping ser vi inte lika stor efterfrågan som i exempelvis Skåne, där den är väldigt hög. Så intresset varierar, men generellt sätt växer det mer och mer, säger Robin Wilhelmsson, kommunikationschef för Heimstaden i Sverige.

Många laddstationer erbjuder olika kontakter för att passa alla bilmärken.
Många laddstationer erbjuder olika kontakter för att passa alla bilmärken.

Varken Roger Björklund eller Robin Wilhelmsson ser någon större konkurrensfördel med att kunna erbjuda laddning på den egna parkeringen.

– Jag tror att det kommer att bli en hygienfaktor, har man det inte kanske man blir bortvald, säger Robin Wilhelmsson.

Både Heimstaden och Hyresbostäder ser svårigheter i att bygga ut en laddinfrastruktur i sitt befintliga bostadsbestånd.

– Den stora kakan av vårt bestånd är befintligt bestånd. Där finns begränsningar att installera den här tekniken. Det är mycket enklare att ta de besluten tidigt i en byggprocess, säger Robin Wilhelmsson.

– Det blir rätt stora utmaningar för oss om vi ska förse alla våra parkeringsplatser med möjlighet till normalladdning. Dels kapacitetsmässigt i elnätet, som kanske inte är dimensionerade i alla våra bostadsområden för att kunna klara det, säger Roger Björklund.

Hyresbostäder har därför tagit fram en strategi som de tror kan minska behovet av laddning på den egna parkeringen.

– Det är att tillhandahålla ett alternativ som ligger nära ens bostad, så att man inte behöver åka till en mack och ladda, vi bygger i stället ut laddkluster, berättar Roger Björklund.

Redan i dag har Hyresbostäder startat upp ett antal sådana laddkluster och man projekterar för fler. Här experimenterar man med olika modeller och i området Såpkullen har man byggt en "servicehub" där boende kan hämta paket, ladda bilen och handla i den lokala kiosken.

Laddstationer är en bristvara i innerstaden och flera bostadsområden.
Laddstationer är en bristvara i innerstaden och flera bostadsområden.

I Norrköpings kommun finns en uttalad strategi om att styra över mer pendling till gång, cykel och kollektivtrafik. Fastighetsbolagen har också förhoppningar om att färre hyresgäster ska välja att ha en egen bil i framtiden. Både Hyresbostäder och Heimstaden har samarbeten med elbilspoler som ska minska behovet av en egen bil.

Varken Hyresbostäder eller Heimstaden vill säga att de ser några problem med utvecklingen.

– Nej, snarare möjligheter skulle jag vilja säga. Det är en fantastisk utveckling. Utmaningarna är att få ihop detta både miljömässigt och elförsörjningsmässigt, säger Roger Björklund. 

– Vi bara väntar på att det riktigt ska lossna med hyresgäster som verkligen efterfrågar laddning, säger Robin Wilhelmsson.

Elbilsfakta

Elbilar och laddhybrider stod för en betydande del av personbilsförsäljningen i Sverige 2021. Enligt Bil Sweden stod de sammanlagt för 45 procent av alla nyregistrerade bilar under året. Laddhybriden stod för 26 procent och rena elbilar för 19 procent av alla nya personbilar.

BIL Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!