Fler riskerar att förlora körkortet

Snart kan fler bilförare få sina körkort indragna av medicinska skäl. Resultatet kan bli att fler diabetiker, epileptiker, missbrukare och hjärtsjuka förlorar rätten att köra bil.

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Norrköping2010-08-19 00:00
Syftet med regelförändringarna är att medicinskt olämpliga bilförare ska identifieras. - Om fler körkort dras in återstår att se. Reglerna blir tydliga och samtidigt både snällare och hårdare kan man säga, säger chefläkaren Lars Englund på Transportstyrelsen som varit med och utformat de nya direktiven.Läkarnas anmälningsplikt skärps och nålsögat blir smalare. I dag har läkarkåren skyldighet att anmäla patienter som är "uppenbart olämpliga" bilförare. Från den 1 september räcker det om patienten bedöms vara "olämplig".Uppfatta rörelser
- Att bilföraren kan uppfatta vad som händer i synfältet, om ett barn springer ut, värderas högre än att föraren klarar att läsa svarta bokstäver mot vit botten, säger Lars Englund.De nya reglerna berör alla medicinska tillstånd där en indragning eller begränsning av körkortet kan vara aktuell.Diabetesförbundet tycker att reglerna är och förblir orättvisa.- De bygger på ett föråldrat synsätt. Med den behandling och de egentester som finns i dag borde läkarna kunna göra individuella bedömningar i stället för att dra alla typ 1-diabetiker över en kam, säger ordföranden Margareta Nilsson.Körkort för personbil
Varken i det nu gällande regelverket eller i det nya har typ 1-diabetiker möjlighet att ta körkort med högre behörighet än vanlig personbil. Margareta Nilsson tycker att den här generella gränsdragningen är diskriminerande.- Man drar alla över en kam trots att läkarna kan göra individuella bedömningar av diabetiker som ligger på en stabil nivå, som känner sin diabetes och som själva testar sitt blodsocker. Det finns ingen undersökning som säger att typ 1-diabetiker är överrepresenterade i olycksstatistiken.Chefläkaren Lars Englund på Transportstyrelsen bekräftar att ingen sådan undersökning uppdelad på sjukdomar finns.- I Sverige är inte det möjligt eftersom man inte kontaktar anhöriga efter en olycka. En utredare på Vägverket som gjorde det fick en tillsägelse om att inte jobba på det sättet. Det handlar om skuldfrågan.Däremot hänvisar Lars Englund till två andra studier.- Det finns en svensk studie som visar att risken är 30 gånger så stor att bli medvetslös för en typ 1-diabetiker som för en typ 2-diabetiker och en australiensisk studie som visar att 15-25 procent av alla olyckor beror på sjukdomar, och då är inte drogmissbruk eller alkoholism inräknat.Men diabetesförbundets ordförande är ändå kritisk.- EU-direktivet har öppnat för individuell prövning av typ 1-diabetiker. Men Sverige har valt att inte välja den linjen fast att utrymmet finns, säger Margareta Nilsson.
FAKTA Körkortsbehörigheter
AM Moped klass 1, 15 årA1 Lätt motorcykel, 16 årA Motorcykel, 18 årB Personbil, lätt lastbil med lätt släpfordon, 18 årBE Personbil, lätt lastbil med flera släpfordon, 18 årC Tung lastbil, 18 årCE Tung lastbil med tungt släp, 18 årDE Buss med tungt släp, 21 årD Buss, 21 årKälla: Sveriges trafikskolors riksförbund
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om