Fler underkänns i kärnämnena
Sommarlovet har precis börjat. På Hagebyskolan saknar nästan 20 procent av eleverna betyg i kärnämnena. Det är två elever av tio.Det är vansinnigt mycket, det är inte klokt, säger rektor Peter Tellman.
127 elever motsvarar nio procent. Förra året var det 115 elever som saknade godkänt betyg i matematik, vilket även det året motsvarade nio procent. Då var det färre ungdomar som slutade nionde klass.
<p><b><font size="2">Svenska och matematik</font></b>
Matematik är ett av de tre ämnen som eleverna måste ha godkänt i för att kunna söka vidare till något nationellt gymnasieprogram. Svenska och engelska är de andra ämnena som det krävs godkänt i.
I år saknade 110 elever som slutade årskurs nio godkänt betyg i engelska och 103 elever godkänt betyg i svenska.
Eleverna saknar stöd. Det handlar inte bara om skolan utan även hemma, säger Peter Tellman.
Han poängterar att problemet inte bara är att skaffa sig behörighet och bli godkänd i svenska, engelska och matematik.
Enligt Peter Tellman finns det elever som klarat kärnämnena men är oförberedda i andra ämnen där de inte uppnått godkänt.
<p><b><font size="2">Behöver gott stöd</font></b>
Det gäller att klara skolan hyfsat och för att göra det behöver ungdomarna stöd. Trygghet i skolmiljön, bra hemmiljö där man får stöd och hjälp. Situationen för många ungdomar är jättesvår, säger han.
Till hösten omorganiserar Hagebyskolan. Peter Tellman hoppas att Norrköpings kommun ska ta sitt ansvar genom att satsa ekonomiskt på de projekt skolan har ansökt om.
Vi vill under en treårsperiod satsa tillsammans med socialkontoret, andra skolor och kommundelsnämnden för att hjälpa både barn, ungdomar och deras föräldrar, säger Peter Tellman.
Han tror att det är enda lösningen. Att hjälpa barnen redan som små och dessutom se till helheten och ta med helafamiljen i projektet.
<p><b><font size="2">Satsning på familjen</font></b>
Det får inte bara bli en satsning på de små barnen för då missar vi två generationer av ungdomar. Därför måste kommunen satsa redan nu i skolan, poängterar han.
Han påpekar att problemen skjutits uppåt i åldrarna. Det ser han som ett resultat av att man inte satsat på ungdomarna när de var yngre.
Man måste tänka om.Det går inte bara att pytsa in människor i skolan utan det gäller att ha dem på rätt plats, säger Peter Tellman.
Han vill skapa en flexibel organisation på Hagebyskolan. Målet är att ha nära kontakt med eleverna och att kunna följa dem redan som små innan de kommer till högstadiet.
Vi måste jobba ihop från olika skolor. Då kan vi hjälpa ungdomarna och så tidigt som möjligt göra något åt deras problem, säger han.
Gång på gång poängterar han hur viktigt det är att skolan får kontakt med föräldrarna. Och att det satsas på mentorskap och vidareutveckling för lärarna. Lärarbristen komplicerar ännu mer. Fortfarande saknar Hagebyskolan språklärare i högstadiet för kärnämnena svenska och engelska. Dessutom saknas lärare till låg- och mellanstadiet.
Men vi har fått det rätt hyfsat och jag tror verkligen på framtiden, säger Peter Tellman.
Många elever som nu slutar skolan kan alltså inte söka direkt till gymnasieskolans nationella program. Men det återstår många andra alternativ.
De elever som ligger nära att få godkänt betyg kan läsa in det ämnet på kommunens sommarskola. De som klarar av att få godkänt betyg kan vara med i reservintagningen till gymnasieskolan i augusti.
Sedan finns Marielundsgymnasiet som erbjuder olika möjligheter att komplettera sitt betyg.
Drygt 1350 elever har i år gått ut årskurs nio i Norrköping och lämnat grundskolan.
Behörig att söka till gymansieskolans nationella program är bara elever med godkänt betyg i grundskolans tre kärnämnen, svenska, engelska och matematik.
Nio procent av alla niondeklassare i Norrköping saknade betyg i matematik i år. Det är 127 elever.
Ungefär åtta procent av eleverna som gick ut nian saknade även betyg i svenska, 103 elever, och engelska, 110 elever.
Förra året var det 115 nior som saknade betyg i matematik, 92 som saknade betyg i svenska och 95 som saknade betyg i engelska.
Behörig att söka till gymansieskolans nationella program är bara elever med godkänt betyg i grundskolans tre kärnämnen, svenska, engelska och matematik.
Nio procent av alla niondeklassare i Norrköping saknade betyg i matematik i år. Det är 127 elever.
Ungefär åtta procent av eleverna som gick ut nian saknade även betyg i svenska, 103 elever, och engelska, 110 elever.
Förra året var det 115 nior som saknade betyg i matematik, 92 som saknade betyg i svenska och 95 som saknade betyg i engelska.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!