Butiker i Norrköping följer inte nya lagen: "På gång"

Parkeringar med fler än 20 platser måste ha elbilsladdare från 1 januari. Men flera butiker i Norrköping följer inte den nya lagen. "Det är på gång", säger en Ica-handlare.

Efter årsskiftet börjar nya EU-direktiv gälla. Då ska parkeringsplatser med minst 20 platser ha minst en elbilsladdare.

Efter årsskiftet börjar nya EU-direktiv gälla. Då ska parkeringsplatser med minst 20 platser ha minst en elbilsladdare.

Foto: Anders Wiklund/TT

Norrköping2025-01-01 05:00

Sedan 2021 finns krav på att nya parkeringsplatser ska ha elbilsladdare, hur många avgörs av storleken på parkeringen. Från den första januari 2025 börjar nya EU-direktiv gälla på befintliga parkeringar.

undefined
Det är kommunernas byggnadsnämnder som ska se till att det nya kravet efterlevs.

Parkeringsplatser som tillhör uppvärmda byggnader med minst 20 platser ska ha minst en elbilsladdare. Bostadshus, totalförsvaret, trossamfund och ideella organisationer med upp till 250 anställda undantas det nya kravet. 

Men för många butiker och kontorsbyggnader innebär det här nu att man måste göra förändringar. 

– Vi har fått in ganska mycket frågor, det har varit rätt så frekvent, säger Johan Grönqvist, byggnadsinspektör på Norrköpings kommun.

undefined
Johan Grönqvist, byggnadsinspektör, säger att de inte kommer att åka ut och kolla parkeringar den 1 januari, utan det kommer att ske löpande om det exempelvis kommer in en anmälan.

I Norrköping finns det flera butiker, som trots det nya lagkravet, saknar elbilsladdare. Ett exempel är Ica Smedby.

– När vi byggde om har vi dragit fram el så att möjligheten att sätta in elbilsladdare finns, säger Ann Johnson på Ica Smedby.

undefined
Handlaren Ann Johnson vid Ica Smedby säger att de känner till den nya lagen, men har inte hunnit sätta upp någon elbilsladdare ännu. "Det är på gång", säger hon.

De kommer inte att ha en laddare tills den första januari.

– Men det är på gång, säger hon.

Även Coop på Värmlandsgatan saknar elbilsladdare. Där ägs fastigheten av ett fastighetsbolag, men ännu har ingen information om en elbilsladdare nått butikschefen.

– Vi har ingen laddare ännu och jag vet inte om det är någon på väg, säger Johan Nyberg, butikschef på Coop Värmlandsgatan.

undefined
Johan Nyberg, butikschef på Coop Värmlandsgatan, har inte fått någon information från fastighetsägaren om en elbilsladdare kommer att sättas upp.

Det är bygglovsenheten på kommunerna har ansvar att se till att kraven följs.

– Vi kommer inte att åka ut till parkeringar och börja kolla den första januari. Till en början blir kontrollerna händelsestyrda, som när det kommer in olika bygglov eller andra ärenden som vi kan följa upp eller om någon skickar in en anmälan, säger Johan Grönqvist, byggnadsinspektör. 

undefined
På Ica Smedby finns fler än 20 parkeringsplatser. En elbildladdare är på gång men kommer inte finnas på plats när lagen börjar gälla den 1 januari 2025.
undefined
På Coop Värmlandsgatan finns ännu ingen elbilsladdare.

Om man bryter mot de nya kraven strider det mot plan- och bygglagen och man riskerar i värsta fall ett föreläggande med vite, en slags bot.

– Om det saknas laddningsstation kommer vi i ett första skede att stämma av med fastighetsägaren och så kommer de att få möjligheten att rätta till det här, säger Johan Grönqvist.

När vi frågar Norrköpingsbor om vad de tycker om de nya lagen så går åsikterna isär.

– Det känns onödigt med elbilsladdare vid butiker där kunderna oftast inte handlar så länge, säger Robert Lindqvist.

– Det är positivt om det blir fler elbilar eller hybrider, säger Christine Vallhagen.

undefined
Robert Lindqvist, 39, tycker att det känns onödigt med elbilsladdare vid butiker där kunderna oftast inte handlar så länge.
undefined
Christine Vallhagen, 49, tycker att det är bra om fler laddare leder till att fler använder elbilar.
undefined
"Min mamma har elbil och får ibland leta länge efter en laddare, så jag tycker att det är bra" säger Micaela Karlsson om den nya lagen.
undefined
Patrik Björklund, 54, har själv inte elbil men han ser inte behovet av att det ska finnas möjligheter att ladda sin bil vid till exempel mindre butiker. Han tror dessutom att det kan bli dyrt för butikerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!