Sedan 2021 finns krav på att nya parkeringsplatser ska ha elbilsladdare, hur många avgörs av storleken på parkeringen. Från den första januari 2025 börjar nya EU-direktiv gälla på befintliga parkeringar.
Parkeringsplatser som tillhör uppvärmda byggnader med minst 20 platser ska ha minst en elbilsladdare. Bostadshus, totalförsvaret, trossamfund och ideella organisationer med upp till 250 anställda undantas det nya kravet.
Men för många butiker och kontorsbyggnader innebär det här nu att man måste göra förändringar.
– Vi har fått in ganska mycket frågor, det har varit rätt så frekvent, säger Johan Grönqvist, byggnadsinspektör på Norrköpings kommun.
I Norrköping finns det flera butiker, som trots det nya lagkravet, saknar elbilsladdare. Ett exempel är Ica Smedby.
– När vi byggde om har vi dragit fram el så att möjligheten att sätta in elbilsladdare finns, säger Ann Johnson på Ica Smedby.
De kommer inte att ha en laddare tills den första januari.
– Men det är på gång, säger hon.
Även Coop på Värmlandsgatan saknar elbilsladdare. Där ägs fastigheten av ett fastighetsbolag, men ännu har ingen information om en elbilsladdare nått butikschefen.
– Vi har ingen laddare ännu och jag vet inte om det är någon på väg, säger Johan Nyberg, butikschef på Coop Värmlandsgatan.
Det är bygglovsenheten på kommunerna har ansvar att se till att kraven följs.
– Vi kommer inte att åka ut till parkeringar och börja kolla den första januari. Till en början blir kontrollerna händelsestyrda, som när det kommer in olika bygglov eller andra ärenden som vi kan följa upp eller om någon skickar in en anmälan, säger Johan Grönqvist, byggnadsinspektör.
Om man bryter mot de nya kraven strider det mot plan- och bygglagen och man riskerar i värsta fall ett föreläggande med vite, en slags bot.
– Om det saknas laddningsstation kommer vi i ett första skede att stämma av med fastighetsägaren och så kommer de att få möjligheten att rätta till det här, säger Johan Grönqvist.
När vi frågar Norrköpingsbor om vad de tycker om de nya lagen så går åsikterna isär.
– Det känns onödigt med elbilsladdare vid butiker där kunderna oftast inte handlar så länge, säger Robert Lindqvist.
– Det är positivt om det blir fler elbilar eller hybrider, säger Christine Vallhagen.