Flera granskningar av järnvägsolyckor

Förra året anmäldes 29 olyckor och tillbud då banverksarbetare i järnvägspåren var inblandade. Statens haverikommission och Transportstyrelsen granskar nu om det finns systematiska brister i säkerheten.

Norrköping2013-01-19 00:00

Statens haverikommission skriver i sitt beslut, om att göra en så kallad temautredning av den här sortens järnvägsolyckor, att antalet händelser tyder på att det förekommer systematiska brister i säkerhetsarbetet.

- Vi håller just på att starta utredningen och därför kan vi inte säga något om bristerna än, säger Eva-Lotta Högberg, utredningsledare på Statens haverikommission.

Allt tyder på att myndigheterna nu vill gå till botten med olyckorna. För samtidigt med haverikommissionens breda utredning har Transportstyrelsen beslutat att under 2013 genomföra en revision mot Trafikverkets avvikelsehantering.

Två allvarliga olyckor
Inom loppet av två månader har två allvarliga olyckor då godståg kolliderat med grävmaskiner inträffat. Den första skedde den 11 november 2012 i Hestra, Jönköpings län, och den andra söndagen den 13 januari i Tranås.

Det finns klara paralleller mellan dem och dödsolyckan i Kimstad hösten 2010 då en grävlastare och ett passagerartåg kolliderade.

Efter Kimstadolyckan har Trafikverket, som NT berättade i onsdags, skärpt reglerna och ändrat rutinerna. Men utan resultat. Fortfarande händer lika många olyckor och tillbud som före olyckan, vilket Trafikverket är bekymrat över.

- Vi ser inte tillräckliga effekter av våra åtgärder. Med tanke på vilka katastrofer som kan hända måste vi i likhet med kärnkraftsindustrin jobba för att olyckor av det här slaget inte får hända, säger John-Åke Halldén, säkerhetsutredare på Trafikverket.

Han är positiv till de granskningar som nu sker.

- Vi välkomnar allt som kan göra oss bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om