Flygplatschefen tror på fortsatt flyg från Kungsängen
De nuvarande flygförbindelserna har lett till att ett företag flyttat sina internationella affärer till Köpenhamn. Handelskammarens vd Lars Erichs tror inte företagen vill vara med och äga Kungsängen.
Kungsängens flygplatschef Mari Torstensson är optimistisk inför framtiden.Foto. MIKAEL STRAND
Foto: Fotograf saknas!
- Det här var väntat, säger Kungsängens flygplatschef Mari Torstensson, som trots beskedet är optimistisk inför framtiden.
- Flyget behövs, inte minst som en del av satsningen på transportcentrat och det kommer att finnas kvar, säger Torstensson, som hänvisar till utredningens slutsats att Luftfartsverket inte är rätt ägare för att vända utvecklingen.
Östsvenska Handelskammarens vd Lars Erichs menar att regionen efter Luftfartsverkets beslut kommer allt närmare en punkt där man måste besluta sig för en enda flygplats i länet.
- Jag har förståelse för Luftfartsverkets resonemang, säger Erichs, som hävdar att om staten följer verkets rekommendationer betyder det att skattebetalarna lokalt får ta på sig kostnader som legat på staten.
- Både Norrköpings och Linköpings flygplatser kommer då att betalas med kommunala skattepengar.
Samägande
Erichs tror inte att näringslivet är intresserat av att gå in som delägare i flygplatsen.
- Men jag kan naturligtvis inte vara säker på det.
Magnus Hall, koncernchef på Holmen, säger att frågan inte är aktuell just nu.
- Men jag tror att vi vill bidra till en positiv utveckling för flyget i Östergötland. Innan vi gör det vill vi nog först se hur lösningarna ser ut och hur ekonomin utvecklar sig. Två flygplatser så nära varandra som Norrköpings och Linköpings är inte någon bra förutsättning för flyget i regionen.
Patrik Markos, ansvarig för tjänsteresorna på Siemens i Finspång, tror att näringslivet kan vara intresserat av att vara med som ägare i Kungsängen, som han ser som den naturliga framtida flygplatsen i länet.
- Ett samägande där kommunen, näringslivet och Luftfartsverket finns med låter inte som någon dum idé, säger Markos. Allt går att diskutera.
En flygplats
Landshövding Björn Eriksson tror inte staten vill hålla på och subventionera både Linköpings och Norrköpings flygplatser, och han hyser förståelse för det, framför allt eftersom den dominerande kunden, näringslivet, vill ha en enda flygplats.
- Däremot gissar jag att staten kanske kan medverka under en övergångsperiod medan regionen bestämmer sig för en flygplats, säger han.
Men Linköpings kommunalråd Lena Micko hävdar bestämt att staten måste fortsätta att ta ett ekonomiskt ansvar för flyget i Östergötland.
- Sedan får vi i regionen diskutera oss fram till en lösning på hur det skall se ut.
Moderata oppositionsrådet Jörgen Rundgren i Norrköping räknar med att det kommer att finnas flygtrafik i Norrköping också i framtiden.
- Men det är mer oklart vilken typ av trafik vi kommer att ha här, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!