Företagarens mörker i krisen: "Problemen bara växer"

Covid-19 går hårt åt småföretagare inom service och handel när intäkterna krymper. Daniyl Izgis klackbar är inget undantag. "Problemen bara växer, det blir som en snöbollseffekt", hävdar han.

Företagaren Daniyl Izgi har lång erfarenhet av att jobba med sko- och nyckelservice.

Företagaren Daniyl Izgi har lång erfarenhet av att jobba med sko- och nyckelservice.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköping2021-01-23 18:00

Daniyl Izgi, 45, har drivit "klackbaren" i Linden i 20 år. Pappa Simon startade rörelsen 1983.

– Coronapandemin gör det svårt för oss. Det är knappast en människa på stan längre. Folk varken vill eller vågar gå ut. Som läget är nu kommer det förr eller senare ta stopp. Intäkterna är för små. Alla beställningar – sulor och klackar – övervägs noga. "Hyllvärmare" undviker jag. Jag har inte råd med ett stort lager, säger han.

Tillbakagången började dock märkas redan när Hemköp slog igen för drygt tio år sedan. På den tiden hade han och pappan fullt upp. 

– Det var rena fabriken; jag slipade, han limmade, monterade klacken och la skorna på hyllan medan jag fortsatte slipa.

Daniyl oroas för hans yrkesmässiga framtid när intäkterna krymper och kostnaderna är kvar.

– Alla småföretagare oavsett bransch har det svårt i dag. Jag är i samma sits. Jag ser inget slut på bekymren. När väl covid-19 är över – det finns så klart ett slut – lär det ta minst ett år innan vardagen normaliseras igen. Om den nu gör det...

Pressade skopriser, större utbud från lågprisländer samt verktyg och reparationssatser på nätet till skor och stövlar för "gör-det-självaren" bidrar till kräftgången. En del väljer att kasta det som fackmannamässigt kan lagas och i stället köpa nytt. Daniyl Izgi är ingen vän av "slit och släng"-mentaliteten som han menar breder ut sig i samhället.

– Banktjänstemän, mäklare och säljare i exklusivare butiker brukar vara bra på att ta hand om sina skor. Då håller de utan problem i tio år. Rådet är kvalitetsskor, regelbunden skötsel med fett och skokräm och bättre skoblock av cederträ.

Marknaden för nyckelservice är heller inte som förr. Vissa bolag har numera egna patenterade och kopieringsskyddade "nyckelprofiler". Utvecklingen i branschen går mot ökade krav på fortbildning och nya maskiner.

– Jag vet inte om jag får tillbaka pengarna om jag investerar i ny utrustning när nyckelservicen i mitt fall är så pass begränsad. Ska det fungera krävs det en större marknad än Norrköping. Jag sysslar mest med skor.

Finns du kvar 2022?

– Tveksamt! 

Vad måste göras?

– Restriktionerna måste släppas så kunderna hittar tillbaka. Centrumhandeln har tagit mycket stryk. En annan sak är gratisparkeringar. Det går inte att komma ifrån: kunder upplever det som stressigt att ha en parkeringstid att passa.

Karta: Linden Köpcentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!