Företaget var först i Norrköping med att hyra ut elsparkcyklar och har i dag runt 200 i stan. Tillsammans med tre andra aktörer finns i dag sammanlagt 1 000 elsparkcyklar för uthyrning på våra gator. Diyar Kizil tar just nu del av debatten kring felparkerade/slängda elsparkcyklar och problematiken kring hur de framförs. Han anser att det finns ett delat ansvar mellan företagen som hyr ut och de som använder dem.
– Dels måste vi som aktörer ta vårt ansvar och tillsätta tillräckligt mycket resurser för att ställa upp och ställa rätt. Sedan finns ett ansvar hos de som använder skotrarna. Vi har satt 18-årsgräns på dem, vilket är standard. Det handlar om mognad och att man måste kunna visa hänsyn till andra trafikanter. Det hjälper flera om man parkerar mot en vägg och inte blockerar för andra. Det krävs inte mycket från användarens sida för att det ska fungera, säger han.
På frågan om företaget har tillräckligt många anställda som plockar upp felparkerade fordon svarar Diyar Kizil:
– Ja. Vi har flera anställda som jobbar skift för att täcka stora delar av dygnet. Sedan är det baserat på när våra cyklar används som mest. På fredagar och lördagar är det mer rörlighet och då behöver vi täcka flera timmar.
Han fortsätter:
– Det är inte alltid vi kan göra det sekunden det händer. Det kommer alltid finnas felparkerade elsparkcyklar, hur hårt vi än jobbar. Det kommer aldrig bli 100 procent fläckfritt.
Diyar Kizil betonar vikten av att de olika aktörerna som hyr ut elsparkcyklar tar ansvaret tillsammans, att "en synskadad som ramlar över en elsparkcykel inte bryr sig om den är röd eller gul". Elsparkcykelföretaget Vois general manager Eric André instämmer:
– I Helsingborg har exempelvis Voi genomfört ett pilotprojekt för en ny lösning där användare behöver ta ett foto av elsparkcykeln vid avslutad tur. Användare som vid upprepade tillfällen missköter parkering instrueras och varnas i flera steg och bötfälls efter en tredje varning. Men det kommer att krävas liknande satsningar från andra operatörer, för invånare gör sannolikt ingen skillnad på om det är Voi eller något annat bolags elsparkcykel som blockerar trottoaren, skriver han i en mailkommentar.
Men medan Voi är inne på att tillsätta heltidsanställda parkeringspatruller som parkerar om fordon som står olämpligt till menar man från Qick Scooters sida att detta inte skulle ge effekt i Norrköping.
– Det kanske fungerar i Stockholm, för där är användandet av elsparkcyklar mer centraliserat. I våra mellanstora städer, som Norrköping, går det inte att täcka med parkeringspatruller på det sättet, då det parkeras även i villaområden. Då är det bättre att ha medarbetare som ställer rätt och ställer upp, säger Diyar Kizil.
Såväl Voi som Qick Scooters ställer sig positiva till polisens förslag om fler cykelbanor och kommunalrådet Karin Jonssons (C) tankar om att kommunen skulle kunna se över parkeringsmöjligheter tillsammans med aktörerna.
– Infrastrukturen behöver utvecklas i takt med att människor överger bilen för mer hållbara transportmedel. Det handlar dels om att göra det säkrare för cyklister, elsparkcyklister och gående att ta sig runt, dels om att skapa ytor för parkering av elsparkcyklar och andra delade mikromobilitetsfordon, menar Eric André.
– Vi har data på vilka i vilka områden det är högst efterfrågan på parkeringsplatser. Elsparkcyklarna ska ju funka för de som vill ha fri rörlighet, men man kan öka incitamentet att parkera vid parkeringsplatser genom att erbjuda bonuspoäng. Vi vill att tillgängligheten ska vara på topp, utan att tumma på trafiksäkerheten, säger Diyar Kizil.
Båda företagen ser positivt på ett möte med kommunen, för att hitta lösningar framåt.
– Vi vill arbeta med kommuner för att integrera oss lokalt och värnar om en nära dialog för att hitta lösningar som bidrar med nytta till stadens invånare. Vi operatörer har ett stort ansvar och Voi ställer sig positiv till att branschen regleras på ett sätt som bidrar till att lösa utmaningar, kommenterar Eric André.
– Även om vi aktörer är konkurrenter är det bra om vi kan samarbeta och ha en bra dialog med kommuner. Vi var med på mötet i Linköping för några veckor sedan och det var bra. Vi kom bland annat fram till att vi ska köra en informationskampanj om hur man får köra och inte, säger Diyar Kizil.