Företaget fäktas – med Red Bull

Röda tjurar med vingar är i fokus när mäktiga energidrycksjätten Red Bull tagit fajten med Norrköpingsföretaget K-Nutrition – som nu döms för att ha begått varumärkesintrång.

Red Bulls - orginalet. Så ser logotypen ut på energidrycken från Österrike.

Red Bulls - orginalet. Så ser logotypen ut på energidrycken från Österrike.

Foto: TT

Norrköping2019-01-20 07:00

Titta noga på de två olika burkarna intill. Hur lika är dom? Tillräckligt lika för att Patent- och marknadsdomen ska fälla företaget K-Nutrition, som kommer från Kolmården.

Enligt en dom från Stockholms tingsrätt förbjuds företaget nu att sälja och marknadsföra burkar med energidryckspulver som pryds av röda tjurar med vingar på. Om man inte följer domen riskerar företaget vite på 500 000 kronor.

Bakgrunden är att energidrycksjätten Red Bull stämde Norrköpingsföretaget när man upptäckte försäljning och marknadsföring av en produkt som skulle kunna förväxlas med den klassiska logotypen bestående av två röda tjurar som attackerar varandra. Den bevingade tjuren på den östgötska produkten skulle i sin tur anspela på Red Bulls kända slogan "GER DIG VINGAR".

Den österrikiska energidrycksproducenten gick till domstol och krävde vite på 750 000 kronor, skadestånd på 50 000 kronor, att förpackningar med de aktuella tjurarna skulle förstöras, samt ersättning för samtliga rättegångskostnader.

Norrköpingsföretaget å sin sida menar att förväxlingsrisken är obefintlig och att det inte finns någon märkeslikhet. K-Nutrition uppger även att man inte längre marknadsför eller säljer den aktuella produkten.

Totalt har man bara sålt 42 exemplar av burken med energidryckspulver. Sedan det att företaget blev stämt har man efter instruktion från Red Bulls juridiska ombud tagit fram en ny produktdesign.

Patent- och marknadsdomstolen konstaterar att K-Nutrition har begått varumärkesintrång och överträtt marknadsföringslagen. Men man konstaterar också att det inte funnits någon risk för förväxling och att den numera stoppade försäljningen varit blygsam – därmed begränsas skadeståndet till 5 000 kronor.

Företaget från Kolmården behöver bara betala hälften av rättegångskostnaderna, vilket uppgår till 112 080 kronor.

I domen konstateras att märkeslikheten mellan de två logotyperna är "förhållandevis låg". Det saknas också likheter då texten "Red Bull" inte står på burkarna med pulver. Och även om båda produkterna har röda tjurar med vingar, så finns det skillnader:

"De två tjurarna har ett annat utseende än de tjurar som finns i Red Bulls varumärken", skriver man bland annat i domen.

Vi har utan framgång sökt ägaren till K-Nutrition för en kommentar kring domen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!