Företagsjätten kan tvingas välja bort Norrköping

Siemens Energy, med 3 500 anställda i området, kan få hitta "andra lösningar" om inte Trafikverket satsar på att bygga Händelöleden.

Siemens Energy och dess vd Hans Holmström uppmanar nu Trafikverket att satsa pengar på att bygga Händelöleden.

Siemens Energy och dess vd Hans Holmström uppmanar nu Trafikverket att satsa pengar på att bygga Händelöleden.

Foto: Siemens/Linn Koch-Emmery

Norrköping2021-10-16 08:15

Siemens Energy, med hela sin produktionskedja placerad i Finspång, är beroende av en bra förbindelse till hamnen i Norrköping. Majoriteten av företagets kunder som köper turbiner återfinns utanför EU – därmed behövs tillgång till Norrköpings hamn med kapacitet för hantering av tungt gods.

– För att nå Inre hamnen går våra transporter via riksväg 51 från Finspång och in till Norrköping via Finspångsvägen och vidare på Norra Promenaden ut till Inre hamnen. Cirka 90 procent av våra utleveranser går denna väg i dag, säger Hans Holmström, vd för Siemens Energy AB.

När Norrköpings hamn flyttar får Siemens svårt att få fram sitt gods.
När Norrköpings hamn flyttar får Siemens svårt att få fram sitt gods.

– När hamnen flyttar behöver vi nå ut med tunggods till Pampushamnen och i dag finns det ingen väg ut för det, säger han vidare.

Varför kan ni inte ta er till Pampushamnen på nuvarande vägar?

– Vi kommer inte under järnvägen på Malmölandet och Händelöbron har inte tillräcklig bärighet. Det finns även oklarheter gällande andra broars bärigheter.

Siemens Energy i Finspång behöver kunna nå Norrköpings hamn för kunna exportera sina tunga laster.
Siemens Energy i Finspång behöver kunna nå Norrköpings hamn för kunna exportera sina tunga laster.

Hur ser transporterna in till Norrköping ut nu?

– Det är skrymmande transporter, upp till 400 ton tunga, som går med specialtransporter. Vi kan inte använda järnvägen då den har begränsningar vad gäller storleken.

Vad händer om ni inte får en ny förbindelse till Norrköpings hamn?

– Vi ser ju att det ska gå att lösa denna fråga innan nuvarande fungerande sätt att exportera försvinner, men annars får vi titta på andra lösningar som i förlängningen kanske inte inkluderar Norrköpings hamn och som också kan påverka omfattningen av verksamheten i Finspång, säger Hans Holmström.

Hans Holmström, vd för Siemens Energy AB i Finspång, konstaterar att företaget är i behov av en ny förbindelse när hamnverksamheten flyttar ut till Pampushamnen.
Hans Holmström, vd för Siemens Energy AB i Finspång, konstaterar att företaget är i behov av en ny förbindelse när hamnverksamheten flyttar ut till Pampushamnen.

Ni har vetat om att hamnen ska flytta. Hur har ni bearbetat Trafikverket?

– Vi har varit med och uttalat oss i åtgärdsvalsstudien som gjordes för ett antal år sedan. Det vi ser nu är att projektet inte är med i den nya planen som läggs i november.

Kan ni tänka er att bidra ekonomiskt till att bygga Händelöleden?

– Vi ser inte att det är vår roll att bygga infrastruktur, vi bidrar till samhället på andra sätt som företag.

Vad har ni för förhoppningar om att Trafikverket inkluderar Händelöleden i sina kommande infrastruktursatsningar?

– Vi behöver hjälp med att hitta en lösning på hur vi kan ta oss ut till hamnen. Händelöleden skulle gynna regionens utveckling och särskilt nu när Norrköpings kommun har gjort sin del i överenskommelsen tycker vi att det är lämpligt att genomföra projektet, säger Hans Holmström.

Karta: Händelö
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!